Letos o poznání dříve dozrávají švestky, stejně tak jako i jiné ovoce. Jsou to velmi užitečné plody, využijme tedy jejich sezónu a dopřejme si je opravdu v hojné míře.

Švestky se vyznačují vysokým obsahem vlákniny, která napomáhá snazší redukci váhy, navozuje dlouhodobější pocit sytosti. Z vitamínů v nich najdeme hlavně cenný vitamín C, celý komplex vitamínů skupiny B, vitamín E, z minerálů pak draslík, vápník, železo, hořčík, zinek, stejně tak i síru a bor.

Veškeré fialové plody obsahují cenné flavonoidy, které se vyznačují léčivými vlastnostmi, Chrání buňky před volnými radikály, brání růstu nádorových buněk, mají příznivý vliv na náš imunitní systém, působí preventivně proti srdečním chorobám.

Využití švestek v kuchyni je široké. Jsou velmi variabilním ovocem, lze z nich vyrobit domácí přesnídávky, sladkokyselé čatní, případně použít jako výbornou náplň do koláčů, knedlíků či buchet. Vynikající způsob zpracování švestek je jejich sušení. Švestky je dobré nakrájet na čtvrtiny, rozložit na sušící plát a sušit pozvolna, maximálně na 50 °C.

Dalším výborným způsobem, jak se švestkami naložit, jsou marmelády a povidla. Švestky mají tu výhodu, že obsahují dostatek pektinu, netřeba je tedy míchat s pektinem umělým. Dalším plusem je, že oproti jiným marmeládám, nemusíme přidávat větší množství cukru. Záleží samozřejmě na zralosti ovoce. Naše babičky nechávaly švestková povidla pomalu vařit několik hodin na plotně a pro chuť do nich přidávaly kousek skořice a hvězdičku badyánu. Domácí povidla jsou nejlepší, cukru dáme podle své chuti, tak proč to nezkusit? V zimě budou báječně chutnat na koláčích nebo v buchtách a třeba si právě jejich prostřednictvím vychutnáme milou vzpomínku na svoji babičku.

Věděli jste že švestky:

  • pocházejí z Předního Východu a z jihoevropských zemí
  • pod pojmem slivoně – švestky zahrnujeme tzv. pravé švestky (zašpičatělé modré), slívy (kulovité modré), mirabelky (zlatožluté a velké jen jako třešně) a renklódy (kulaté zelenožluté nebo červenomodré až hnědé)
  • díky vysokému obsahu vitamínů skupiny B jsou maximálním stimulátorem v přeměně sacharidů, povzbuzují mentální svěžest i dobré nervy, energii a výkon, podporují schopnost člověka odolávat náporu stresů
  • mají ve slupkách množství nenasycených mastných kyselin, jež brání vysychání buněčných membrán tohoto ovoce a také zabraňují proniknutí bakterií zvenčí do dužniny
  • voskové povlaky a postřikové látky z povrchu slupek je třeba omýt horkou a studenou vodou

(roju)

Mgr. Romana Junková

Mgr. Romana Junková

organizační zajištění a redakční správa webu Obezita.cz

  • Vystudovala FAMU, katedru Filmové produkce a televizního řízení.

  • Je autorkou dvou knížek, „Kočičí povídání“ a „Kdyby kočky mohly mluvit“.

  • Své autorské články publikuje na webu Životem s chutí a Roduslava.cz.

  • V současné době pracuje ve VŠTJ Medicina Praha z.s., jejím úkolem je zajištění rekondičních pobytů a administrativa.

  • Má na starosti organizační zajištění a redakční správu webu Obezita.cz.