Vánoce a konec roku bývají bohužel pro řadu lidí synonymem bohatě prostřeného stolu. Ačkoli je obtížné odolat všem lákavým pokušením v podobě cukroví, dobrého jídla a pití, je potřeba přistupovat i v této sváteční době ke stravování zodpovědně, abyste po týdnu neřešili hmotnostní kalamitu. Trošku zhřešit můžete, mlsání však vždy kompenzujte navýšením pohybu.

Pokud o každých vánočních svátcích přiberete na váze, zkuste to letos změnit. Opravdu poctivě sledujte příjem energie ve stravě a nenechte ji zafixovat do tukových buněk. A pamatujte na to, že ačkoli v běžném pracovním týdnu může být uspokojivá pohybová aktivita obden, tak během dovolených či Vánoc nestačí. Na vykompenzování vydatného jídla většinou potřebujeme pohybovou aktivitu každý den.

Přežít Vánoce bez hmotnostního přírůstku může pomoci svižná delší chůze odpovídající fyzické námaze střední intenzity. Optimální je, když se při chůzi mírně zpotíte. Důležité jsou pohodlné sportovní boty a vícevrstevné oblečení, které by mělo být polopropustné, aby byl pot odváděn z povrchu těla. Zabráníte tak následnému prochladnutí.

Jestliže budete hledat aktivní zábavu pro celou rodinu, skvělou volbou je bruslení. Ať už na zamrzlém rybníku nebo na zimním stadionu ve vašem okolí. Energii vydáte i při sáňkování či bobování s dětmi, nemluvě o výletu na běžkách a klasickém lyžování na svahu. Pokud není zrovna ideální počasí na zimní aktivity venku, můžete si s rodinou nebo přáteli naplánovat třeba turnaj ve stolním tenise, badmintonu nebo squashi.

Během Vánoc zkrátka nemusíte držet žádnou speciální dietu, pokud navýšíte pohyb.

Zásady svátečního jídelníčku

  • Neobklopujte se dobrotami, budou vás zbytečně lákat. Na vánoční stromek zavěste místo čokoládových figurek třeba slaměné ozdoby a sušená kolečka citrusových plodů. Vánoční cukroví a jiné pochutiny nemějte neustále na stole, vždy vytáhněte pár kousků v době svačiny a opět uschovejte.

  • Štědrovečerní večeři si užijte bez výčitek, není ale nutné jíst smaženého kapra a bramborový salát po zbytek roku. Z jednoho jídla kilogramy nepřiberete, z týdenního přejídání určitě ano!

  • alkoholem opatrně, je bohatým zdrojem energie. Například dvě sklenky bílého polosladkého vína energeticky odpovídají 100 g vepřového smaženého řízku. S konzumací alkoholu navíc přicházejí chutě na laskominy, jako jsou křupky, oříšky, sladkosti.

  • Jezte o svátcích hodně ovoce a zeleniny. I banán s vyšším obsahem cukru je výhodnější než pátý kousek cukroví. A vlákninu, vitaminy a minerální látky potřebuje naše tělo i o Vánocích.