Od roku 1958 je vždy každý první červnový den věnován mléku. Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) při OSN vyhlásila toto datum jako Světový den mléka. Není to náhoda, že stejný den je také věnován všem dětem? Vždyť děti a mléko přirozeně patří k sobě. Od dětství je tato potravina hlavní součástí dětského jídelníčku.

Neměli bychom ji opouštět ani v pozdějším věku. Mléko v sobě skrývá mnohem víc zdraví, než se nám na první pohled zdá. Obsahuje minerální látky – vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, měď, železo, jod. Najdeme v něm jak vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K), tak i vitaminy skupiny B a C.

Mléko je zdrojem kvalitních bílkovin, které jsou důležité pro stavbu tkání, hormonů a vývoj protilátek. Představuje prevenci proti osteoporóze a podporuje správný růst kostí. Mléčné výrobky jsou díky svým vlastnostem také nedílnou součástí redukčního jídelníčku.

Mýtus, že mléko je kaloricky velmi bohaté a že se proto po něm tloustne, můžeme považovat za populistický argument těch, jejichž nadměrná hmotnost je spíše odrazem nezdravého životního stylu, než důsledkem nadměrného požívání mléka či mléčných výrobků.

Je třeba si uvědomit, že mléčné výrobky jsou ovšem nutričně i energeticky velmi bohaté, a proto je musíme považovat za vydatné jídlo a tomu přizpůsobit náš celkový jídelníček.

Energetický obsah sklenice polotučného mléka odpovídá energetickému obsahu půlky jablka. V případě nadváhy se proto orientujme hlavně na nízkotučné mléčné výrobky, protože mají relativně málo energie a díky obsaženým bílkovinám velmi dobře zasytí.

Pokud nás k vyřazení mléka a mléčných výrobků nevedou zdravotní důvody (například alergie na mléčnou bílkovinu či laktózová intolerance), neměli bychom se jich vzdávat a podléhat nepodloženým informacím a módním argumentům. Většina jich totiž nebyla dosud vědecky prokázána. Proto nelze s jistotou tvrdit, že mléko zahleňuje, je příčinou špatného vstřebávání vápníku, zapříčiňuje riziko onemocnění srdce a cév, či má dokonce vliv i na vznik nádorových onemocnění.

Dopřejme si mléko a mléčné výrobky v přiměřené míře tak, abychom si pochutnali a prospěli svému tělu .

Prvního června si spolu s našimi dětmi či vnoučaty můžeme společně připít sklenicí mléka na zdraví!