Doporučení, že máme poslední stravu konzumovat do 17 potažmo 18 hodin, můžeme zařadit převážně již také mezi mýty. Hodina poslední konzumace jídla je velmi individuální a nelze ji takto jednoznačně určit. Málo kdo z nás ulehá do postele do 20 hodin. Pokud je to pro nás běžné, jistě předchozí doporučení můžeme brát jako směrodatná, ale pokud takto časně neulehneme, spíše svému tělu škodíme.

Toto dlouholeté doporučení vychází převážně z toho, že po konzumaci večeře na nás v domácích podmínkách číhá ještě mnoho dalších lákadel, která mohou náš celkový dosavadní denní energetický příjem podstatně navýšit. Nejspíše z tohoto důvodu se můžeme setkat s tímto zjednodušeným doporučením. Kdy je ale tedy ten správný čas na poslední konzumaci jídla? Obecně se doporučuje nejíst přibližně 2 až 3 hodiny před spaním. Není úplně tak podstatné, zda poslední jídlo budeme jíst v 18 nebo ve 20 hodin, důležité je také sledovat energetickou hodnotu zkonzumovaného jídla. Je určitě rozdíl povečeřet svíčkovou omáčku s knedlíky, nebo pečenou rybu se zeleninou a bramborem. Strava ve večerních hodinách bývá jednoznačně doporučována v lehčí stravitelné formě (různé zeleninové pokrmy s vejcem, masem, sýrem a také s komplexním sacharidem – brambory, kuskus, luštěniny, apod.).  V případě potřeby druhých večeří (kdy první večeře je například kolem 18:00 a druhá menší kolem 21:00) si můžeme hlavní pokrm k večeři rozdělit na dvě menší části, nebo jako druhou večeři volit kvalitní bílkoviny (sýr se středním obsahem tuku, tvaroh, jogurt, pár plátků vysokoprocentní šunky) a kus zeleniny.

Pokud bychom poslední jídlo přijímali již v příliš brzkých večerních hodinách, docílíme toho, že budeme ulehat hladoví, v noci nás může probouzet hlad a ráno se budeme cítit unavení a slabí. Vhodná samozřejmě nebude ani konzumace stravy těsně před spaním. Náš trávící trakt včetně jater bude neustále v chodu a nedopřejeme orgánům žádoucí regeneraci.

Konzumaci posledního jídla nelze celoplošně jednoznačně stanovit. Uléháte-li například do postele kolem desáté hodiny, poslední jídlo můžete konzumovat v sedm večer, chodíte-li až kolem půlnoci, posuňte tedy večeři klidně na devátou hodinu.

Mgr. Aneta Hásková, nutriční terapeutka

Mgr. Aneta Hásková

Mgr. Aneta Hásková

nutriční terapeutka

  • Působí na 3. interní klinice 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, zaměření obezitologie a diabetologie, a na VŠTJ Medicina Praha

  • Absolventka 1. LF UK, kde se dále věnuje doktorskému studiu Fyziologie a patofyziologie člověka

  • Absolvovala kurz Instruktor pohybových aktivit se zaměřením na civilizační onemocnění

  • Členka České asociace sester, sekce nutričních terapeutů

  • Účastní se odborných konferencí v oblasti obezitologie, bariatrické chirurgie a diabetologie