Brzy se bude lámat kalendářní rok a zase si budeme dávat spoustu slibů: žít zdravěji, pravidelně sportovat, trávit více času s rodinou. Bohulibých cílů si ovšem někdy stanovíme tolik, že je nedokážeme naplnit a postupně na většinu z nich rezignujeme. Již tradičně patří k nejčastějším novoročním příslibům také závazek zhubnout. Chcete-li vaše předsevzetí skutečně dodržet, řiďte se základními pravidly, která vám pomohou k úspěchu.

V prvé řadě si nic neslibujte ukvapeně během posledních vteřin končícího roku. Nad otázkou, jaké si dáte do nového roku předsevzetí se v klidu a alespoň pár dní zamýšlejte. Srovnejte si priority, zvažte své možnosti a teprve pak si stanovte opravdu reálné cíle. Jinak může přijít už za pár týdnů rozčarování a propad sebevědomí z toho, že jste selhali. Nebuďte megalomanští a zvažte počet vašich předsevzetí, na každém zásadním budete muset hodně pracovat. Platí to i pro snahu o redukci váhy – žádné zázračné zhubnutí bez plánu, správně nastaveného jídelníčku a bez pohybu nečekejte. Jakých chyb se vyvarovat?

Zapomeňte na krátkodobé či jednorázové hubnoucí pokusy, pro dlouhodobý úspěch redukčního režimu je nutný dlouhodobý cíl. Není důležité, kolik kilogramů zhubnete v prvním týdnu nebo měsíci nového roku, ale to, jakou hmotnost budete mít například o příštích Vánocích. K tomuto cíli svým předsevzetím směřujte. Zároveň mějte na paměti, že jeho součástí musí být změny dosavadního životního stylu – vedle úpravy jídelníčku je nezbytné přidat do běžného denního programu pravidelný pohyb.

Vyhněte se agresivním redukčním režimům, jako jsou například bezsacharidové diety. S nimi sice po vánočním a silvestrovském hodování zhubnete rychleji, za pár měsíců vás ale nepříjemně překvapí jo-jo efekt. Raději si od ledna naplánujte mírný redukční režim, v rámci kterého zhubnete měsíčně 1-1,5 kg. Než půjdete v létě do plavek, můžete tak svoji hmotnost zredukovat o 5 až 10 kilogramů!

Samotnou redukční dietu si nikdy nenastavujte nahodile, ideální je poradit se s odborníkem. Obsah redukční diety je totiž ryze individuální. Jinak bude vypadat u toho, kdo již zredukoval, jinak u toho, kdo naopak nějaký ten kilogram přibral. Navíc je vždy potřeba vycházet ze svého aktuálního jídelníčku, podrobně si jej rozepsat a pak jej upravit. A zároveň dbát o pravidelný stravovací režim. S tím vším vám rády pomohou nutriční terapeutky.

Nenamlouvejte si, že díky dietě trvale zhubnete i bez pohybu, bez něj to prostě nepůjde. Není přitom až tak důležité, jakou pohybovou aktivitu zvolíte, ale to, abyste ji provozovali pravidelně. A určitě nestačí jen 10 nebo 15 minut denně. Začněte tedy hledat časové rezervy ve svém týdenním rozvrhu a vytvořte si plán pohybové aktivity tak, aby byl opravdu reálný a nestresoval vás. Pokud máte zdravotní problémy, jako například vysoký krevní tlak, cukrovku nebo onemocnění srdce, poraďte se o vhodném pohybu s lékařem.

Tip pro vás: Nastartovat hubnutí vám může pomoci i pravidelná chůze. Dobrým novoročním předsevzetím tak může být i plán dosáhnout limitu 10 000 kroků denně. V kombinaci s mírnou dietou můžete mít za rok o několik kilogramů méně.