Pekáč buchet. Ploché bříško. Vosí pas. Taková je častá představa o posíleném a správně vypadajícím břiše.  O jisté souvislosti mezi nedostatečnou silou břišních svalů a bolestí např. bederní páteře jsme slyšeli snad všichni. Kromě estetiky se tedy k posilování břicha uchylujeme i ze zdravotních důvodů. Někdy preventivně, jindy až při obtížích.

V dobré víře, aby nás nebolela záda, začneme posilovat břicho.

Ptám-li se svých pacientů, jakým způsobem posilují břicho, nejčastější odpovědí  bývá: “Sedy-lehy (přímé, šikmé) s nohami zaháknutými pod žebřinami nebo pod topením, sklapovačky, zvedání a opětovné pokládání natažených dolních končetin vleže na zádech.“

Ne zřídka se však začne odvíjet následující příběh – možná se v něm sami poznáte. Břicho sílí, pomalu se oplošťuje, podkožní tuk mizí a někdy se i buchtičky začínají rýsovat.  Jenže společně s nimi se rýsují i bolesti v bedrech. Jak to? Když posiluji břicho, neměla by mě záda bolet, říkáte si. Bohužel tak jednoduché to není. Důležité je, JAKÝM ZPŮSOBEM břicho posilujete. I zde platí, když dva dělají totéž, není to totéž.  Jestli máte pocit, že takovou banalitu jako posilování břicha zvládne každý doma sám, pak vězte, že to může být docela věda. Co na tom může být za vědu?

Tělo si nesmíme představovat jako celek skládající se z navzájem nesouvisejících částí. Jedná se o komplexní nástroj, kde jsou jednotlivé části ovlivňovány těmi ostatními. Nelze tedy odděleně posilovat pouze konkrétní sval. Nelze udělat sed-leh pouze za účasti přímého břišního svalu bez koaktivace dalších svalů – a to nejen v oblasti trupu. Častým a ne zcela chtěným pomocníkem při sed-lehu bývá bedro-kyčlo stehenní sval. Ten začíná v oblasti horního úseku bederní páteře a upíná se na vnitřní stranu horní části stehenní kosti. Umí tedy přitahovat dolní končetiny k břichu – chceme-li udělat například krok, nebo přitáhnout dolní končetiny k břichu. Umí také ale přitáhnout trup k dolním končetinám – jako v případě sed-lehů, či sklapovaček. Zaháknutí nohou při sed-lezích jeho aktivitu navíc ještě podpoříme. Při špatném provedení výše uvedených cviků tedy zapojujeme ve zvýšené míře právě tento sval a s každým pohybem si vlastně doslova taháme zároveň za bederní páteř, která tím při dlouhodobějším opakovaném a hlavně monotónním cvičením, jakým sedy-lehy, či sklapovačky jsou, začíná trpět. A časem bolet.

 

Ptáte se, jak správně posilovat břicho? Ideálním postupem je zajít si za odborníkem (fyzioterapeutem, kvalitním trenérem, pohybovým specialistou) a zkonzultovat, jestli vaše představa o posilování břicha nepovede ke zbytečným obtížím ať už se zády, či jinými částmi pohybového aparátu a nechat si vysvětlit správný způsob, jak břicho posilovat. Jestli se vám za nikým nechce a počkáte si, tak si v některém z dalších příspěvků základy správného posilování břicha společně ukážeme.

Mgr. Bc. Jana Duchoslavová

Mgr. Bc. Jana Duchoslavová

spolupracovník s VŠTJ MEDICINA PRAHA

  • Bakalářský titul v oboru Fyzioterapie i Nutriční terapie získala na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy.
  • Navazující magisterské studium oboru Fyzioterapie absolvovala na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy.
  • V současné době pracuje v Centru komplexní péče Dobřichovice a spolupracuje s VŠTJ MEDICINA PRAHA.