Na první pohled by se mohlo zdát, že ano. Pro někoho, kdo se právě rozhodl změnit svůj jídelníček a navštíví svoji první prodejnu zdravé výživy, to nemusí být právě nejpříjemnější zážitek. Velmi často se v nepřeberné nabídce produktů lze těžko orientovat, nevíme, co si vybrat a ve snaze, dopřát sami sobě to nejlepší, z neznalosti nakoupíme často zbytečně drahé produkty.

Chyba to ale v žádném případě není. Každý, kdo začíná, sbírá zkušenosti a díky nim se nám postupně daří naplňovat své rozhodnutí. S postupem času, tak, jak se přirozeně učíme měnit skladbu jídelníčku, přijdeme na to, že to, co nám prospívá, dělá dobře a postupně se ukazuje i na úbytku váhy, nemusí být nejen drahé, ale překvapivě může i dobře chutnat.

Ostatně vhodné potraviny se dají dnes už úspěšně koupit téměř v každém supermarketu a jejich kvalita není rozhodně na závadu. Pro začátek opravdu stačí něco obilovin, luštěnin, zeleniny, kvalitního masa a mléčných výrobků. Zkrátka základní potraviny, ze kterých si sami doma uvaříme chutné jídlo. Dle svých potřeb, nálady a chuti. Není třeba hned kupovat výhradně biopotraviny, které jsou opravdu cenově na výši a s trochou upřímnosti, víme opravdu, že deklarované bio je skutečně bio?

Zapátráme-li v paměti a vzpomeneme na to, co vařily naše babičky, začínáme mít pomalu jasněji. Vařila se obyčejná, jednoduchá jídla, která ovšem dokázala spolehlivě nasytit celou rodinu. Ve snaze si dopřát a být k sobě zodpovědní, někdy příliš kombinujeme a vymýšlíme. I takový způsob vaření může zvedat cenovou hladinu výsledného pokrmu.

Základní klasika v podobě například krup, rýže, těstovin, brambor, čočky, fazolí či hrachu a zejména kořenové zeleniny a zelí či kapusty, se i při dnešních, stále stoupajících cenách, drží na únosné rovině. Vyplatí se investovat do kvalitních tuků a věnovat trochu času jejich výběru. Většinou se snažíme jejich spotřebu omezovat, pro naše kuchyňské tvoření si tedy vystačíme s daleko menším množstvím, než jsme byli původně zvyklí. A naše tělo bude za kvalitu vděčné. Tady je návštěva specializovaného obchodu na místě, protože se dá očekávat, že kvalifikovaný personál nám dokáže poradit. Většinou je možné koupit menší balení na zkoušku. Podobně se chovejme i při výběru masa. Je-li to možné, najděme si svého řezníka, v jehož obchodě se budeme cítit příjemně a jehož sortiment nám bude sympatický.

A kde můžeme nejvíce ušetřit? Ve vlastní kuchyni! Pomůže nám přísloví, které říká, že čas jsou peníze. V tomto případě to platí dvojnásob. Všimněte si ceny jídla, kterou zaplatíte v restauraci nebo v některé ze samoobslužných například vegetariánských jídelen. Nic proti tomu, občasná změna je určitě vítaná a posezení s kolegy z práce či s přáteli na obědě má také jistě své kouzlo a je na místě. Porovnejte potom, kolik by vás podobný oběd stál, pokud si ho sami připravíte doma. Víte přesně, z jakých surovin se skládá a co jste do něj dali. Dnes už se nabízí i různé možnosti, jak si ho v zaměstnání ohřát. Pro ty, kteří zrovna nefandí mikrovlnné troubě, je na trhu dostatečná nabídka kvalitních termosek na jídlo, ve kterých pokrm spolehlivě vydrží teplý až 6 hodin.

Je tedy jen v našich rukou si uvědomit, že to, čemu říkáme zdravé jídlo a to, co od něj očekáváme, je nejspíš jen a jen na nás. Samozřejmě s pomocí lékařů, nutričních terapeutů a jiných odborníků můžeme jistě počítat. Ale ty jasné a konkrétní kroky už můžeme udělat jen my sami. Potom jsme to také my, kteří ovlivní, kolik nás bude změna jídelníčku stát a co nám přinese.

(roju)

Mgr. Romana Junková

Mgr. Romana Junková

organizační zajištění a redakční správa webu Obezita.cz

  • Vystudovala FAMU, katedru Filmové produkce a televizního řízení.

  • Je autorkou dvou knížek, „Kočičí povídání“ a „Kdyby kočky mohly mluvit“.

  • Své autorské články publikuje na webu Životem s chutí a Roduslava.cz.

  • V současné době pracuje ve VŠTJ Medicina Praha z.s., jejím úkolem je zajištění rekondičních pobytů a administrativa.

  • Má na starosti organizační zajištění a redakční správu webu Obezita.cz.