Většina z nás má začátkem roku plno plánů, jsme stoprocentně rozhodnutí provést ve svém životě změny. Pokud jste se ale například vrhli bez přípravy na sportování, může vás i sebemenší potíž vrátit zpět do starých kolejí. Třeba když si v euforii z představy svého vypracovaného těla koupíte permanentku do posilovny a pak zjistíte, že vás tohle cvičení vůbec nebaví. A tak s tím jednoduše seknete. Jak se hýbat pravidelně a vydržet až do konce roku? Přečtěte si naše tipy.

Začátečník
Kdo se cvičení nikdy příliš nevěnoval, mívá zpočátku ostych přijít se hýbat mezi další lidi. Řešením je pozvolný přístup. Abyste se zbavili nemotornosti a trošku posílili tělo, začněte pravidelně lehce cvičit doma a přidejte každodenní svižnou chůzi venku. Až se takto rozhýbete, najděte si takové skupinové cvičení, které bude odpovídat vaší fyzické kondici, kde zkrátka budete s ostatními na jedné lodi. Alespoň dvakrát týdně.

Posilovna
Pokud vás láká cvičení na posilovacích strojích, v každém případě si na nějaký čas domluvte osobního trenéra. Jinak budete pravděpodobně cvičit špatně a navíc si můžete nesprávnými pohyby způsobit i zranění. A to by vás od cvičení odstavilo.

Vzdálenost
Vytvořit si návyk na pravidelné cvičení výrazně usnadní i výběr lokality, to znamená, že se za cvičením nebudete muset trmácet přes celé město. Nejlepší je zvolit sportoviště, které máte buď blízko domova, nebo poblíž místa, kde pracujete.

Správný čas
Abyste si na cvičení bez problémů zvykli, je v prvé řadě potřeba přizpůsobit aktivitu vašemu dennímu rytmu. Pokud pracujete do noci a pak vstáváte později, asi pro vás nebude ideální rozhodnutí začít za kuropění běhat. Na pohyb si vyčleňte čas spíš odpoledne nebo vpodvečer. A abyste na něj nezapomínali, napište si rozvrh a připevněte ho třeba na lednici.

Rozvrh nade vše

Čím víc cvičíte, tím rychleji si vytvoříte návyk. Už při plánování pohybové aktivity si předem vytipujte, co by mohlo ohrožovat vaši pravidelnost. Pokud máte například menší děti, dohodněte si s manželem konkrétní dny a časy, v nichž bude pravidelně hlídat. Snažte se zkrátka cvičební harmonogram dodržovat a nevynechávat, jakmile s tím začnete, brzy se z toho stane pravidlo.

Trpělivost
Stejně tak, jako ze dne na den nezhubnete, nepočítejte s tím, že se na první dobrou do cvičení zamilujete. Na tělo, které není zvyklé cvičit, se musí pomalu, jinak se zničíte. Nepřepínejte se a sledujte, co s vámi cvičení dělá. Věřte, že skoro každý začíná s potem a slzami. Pokud vsadíte na pohybovou aktivitu šitou právě pro vás, pravděpodobně po pár měsících dřiny zjistíte, že vám cvičení dobíjí baterky a přináší uvolnění.

Závěrem:

Pokud jste se pokoušeli se cvičením začít už několikrát, upřímně si pojmenujte důvody, proč to nikdy nedopadlo. Přesně od toho se můžete odrazit a říct si, co letos uděláte jinak. V případě zdravotních problémů určitě konzultujte možnou pohybovou aktivitu se svým lékařem. A pamatujte i na to, že pohybová aktivita vás nemusí nutně bavit, nesmí však vadit.

O vhodném pohybu a souvisejícím stravování se můžete poradit také s odborníky rekondičních center, informace najdete na www.vstj.cz.