Lidé se stresujícím zaměstnáním dokáží během delší letní dovolené celkem úspěšně hubnout, ačkoli třeba jedí více než obvykle. Především pedagogové, pro které představuje červenec a srpen klidnější fázi roku, jsou schopni poměrně dobře redukovat, hlavně v první polovině prázdnin. Mají totiž mnohem více volného času, jsou aktivnější v pohybu a odpadá u nich velký stres, který zejména v posledních letech provází zaměstnání ve školství.

Někteří pedagogové učí v kuse i 5 až 6 hodin denně, přičemž krátké přestávky využívají nejen k občerstvení a načerpání energie, ale často nejprve ke ztlumení stresu z předchozí vyučovací hodiny. V rychlosti pak uspokojují potřebu sladkého, často v kombinaci s potravinou bohatou na tuky (tuk je rozpouštědlo chuti) – zejména čokoláda patří do výbavy mnoha školních kabinetů. Taková životospráva spolu s nedostatkem pohybu může vést v průběhu školního roku k vzestupu hmotnosti, kterou se dařilo přes léto celkem úspěšně regulovat.

Už koncem prázdnin je vidět, jak si pedagogové blížící se začátek školního roku uvědomují a jak u nich ve druhé polovině srpna narůstá míra stresu a také obavy z vývoje hmotnosti. Řešením je plánovat jídlo i pravidelné pohybové či sportovní aktivity hned od samého počátku školního roku. Pomoci může také návštěva psychologa, který pracuje i s jídlem.

Ze zkušenosti pedagoga na vysoké škole vím, jak je složité udržet pravidelný režim v průběhu semestru a vlastní „redukční“ snahy vždy ponechávám na léto. Někdy více a někdy méně úspěšně. Není ale na škodu se trošku upřednostnit a plánovat „školní rok“ také pro sebe, zkrátka nenechat se zničit. Hodně úspěchů v novém školním roce!

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.