Takzvané držení „hladovky“ je mezi lidmi stále populární formou diety. Na druhou stranu ovšem i selský rozum říká, že hladovět nejde celoživotně. Půst od potravin sice napomůže zredukovat hmotnost poměrně rychle, po navrácení k našemu původnímu režimu však musíme počítat s rychlým jo-jo efektem. Bohužel často se nevrací zpět pouze zredukované kilogramy, ale i nějaká ta kila navíc. Rychlá redukce je ke všemu velmi často spojena s úbytkem svalové tkáně a vody, nikoli tuků. Pokud usilujeme o trvalou redukci hmotnosti, zaměřme se na pravidelný příjem stravy, a to ve 3 až 6 menších porcích za den.

Hladovění nevede k větším úspěchům, naše tělo si začne každou minimální přijatou porci jídla intuitivně ukládat do zásob, tudíž se větší redukce hmotnosti nedostaví a my se zbytečně trápíme v začarovaném kruhu. V neposlední řadě je důležité zmínit, že striktní omezení v příjmu potravy se může pro naše tělo stát obrovskou zátěží – ztráta důležitých živin, vitaminů a minerálů, nedostatek energie pro fyzický i psychický výkon, vyčerpanost a podrážděnost.

Rychle zredukovat přebytečná kila pomocí hladovek je bezesporu lákavé, nezapomínejme však na to, že pokud chceme efektivně a trvale zhubnout, je zapotřebí si osvojit celoživotní návyky racionální stravy, mezi které držení velkých půstů rozhodně nepatří.

Mgr. Aneta Hásková, nutriční specialistka