Mgr. et Bc. Daňková Martina

Mnohé z módních diet zakazují konzumaci brambor s tím, že jsou plné sacharidů a znemožňují tak hubnutí. Vyřazují je tedy z jídelníčku stejně jako cukrovinky či čokoládu. Oprávněně?

Brambory jsou svým složením, za předpokladu rozumné konzumace, naprosto ideální „redukční“ potravinou. Obsahují převážně složené sacharidy, tzv. polysacharidy, které se rozkládají postupně na jednoduché cukry a zajišťují tak postupný přísun energie. Jednoznačně pozitivně lze vnímat jejich nízkou energetickou hodnotu, kterou mají dokonce nejnižší ze všech příloh, a to necelých 300 kJ na 100 g vařených brambor. Pro srovnání 100 g vařených těstovin nám dodá 600 kJ energie.
Brambory jsou také, vzhledem k množství v jakém se konzumují, významným zdrojem vlákniny a vitaminu C. Zvláště vláknina a téměř nulový obsah tuku z brambor dělají významné spojence při hubnutí. Dále obsahují potřebné minerální látky jako je draslík, hořčík či fosfor a v neposlední řadě antioxidační látky.
Všechna tato chvála ale samozřejmě směřuje pouze na brambory v úpravě vařené, ať již ve slupce nebo bez slupky. Situace se radikálně mění, mluvíme-li o některých druzích výrobků z brambor, jako jsou bramborové smažené lupínky, hranolky či krokety nebo tukem nastavované kaše, které mohou být při redukčním úsilí velmi nevýhodné!