Zdálo by se, že po letních dovolených přichází se zářím klidnější období, co se gastronomických lákadel týče a že obavy o naši hmotnost můžeme na chvíli pustit z hlavy. Zmrzlinám pomalu odzvonilo a do vánočního cukroví zbývá ještě pár měsíců. Nastupující podzim je ale také časem vinobraní a burčáku. Pamatujte na to, že naši hmotnost neovlivňuje pouze jídlo, kalorickou hodnotu mají i nápoje a obzvlášť ty alkoholické.

Burčák je různou měrou zkvašená šťáva z hroznů vinné révy a někdy se mu přezdívá „mléko starců“. V prodeji bývá každoročně od srpna do konce listopadu. Vyrábí se z hroznů sklizených v daném roce, jejich původ musí být výhradně český a rovněž jejich zpracování musí proběhnout na území našeho státu. Pokud u stánku narazíte na označení částečně zkvašený hroznový mošt, jedná se o ‚burčák‘ vyrobený z hroznů sklizených mimo Českou republiku. Ani jeden z výrobků nesmí být ředěn vodou.

A jak se to tedy má s energetickou hodnotou burčáku? Kromě sacharidů (glukózy a fruktózy) obsahuje také alkohol. Zpravidla 1-7% alkoholu, z čehož je jasné, že jeho popíjení není kaloricky beztrestné. Zkonzumované množství burčáku je vždy nutné připočíst k energetickému příjmu. 200 ml burčáku obsahuje zhruba 477 kJ a má v sobě 12 gramů cukru (údaje převzaty z www.kaloricketabulky.cz). Jde o hodnoty orientační, protože množství alkoholu a cukru se může u jednotlivých burčáků lišit. Díky obsahu kvasinek najdeme v tomto moku i určité množství bílkovin a vitaminy skupiny B. Optimálním zdrojem pro jejich doplňování v organismu však burčák rozhodně není.

Naštěstí lze případný zvýšený energetický příjem vyvážit (či alespoň částečně kompenzovat) navýšením energetického výdeje. Oblasti jihomoravských vinic jsou často protkané cyklostezkami a turistickými trasami. Lze tedy spojit příjemné s užitečným. Je těžké říci, kolik spálíme kilojoulů během celodenního cyklovýletu nebo hodinové vyjížďky. Záleží na terénu, počasí, hmotnosti, věku i pohlaví. Raději tedy vždy předpokládejte, že jste vydali méně energie, než hodláte třeba právě burčákem doplnit a i po náročném dni se v jeho popíjení kroťte. Přece jen láhev vína/burčáku může vydat i za jeden plnohodnotný chod jídla. Navíc pití alkoholu po sportovním výkonu zpomaluje regeneraci a během něj dokonce ohrožuje zdraví!

 

Podzim je časem vinobraní a burčáku. Buďte při popíjení vína či burčáku střídmí, adekvátně zařaďte pohybovou aktivitu a vinný podzim si řádně a bez pocitu viny užijte.

 

Autorka článku:

Mgr. Bc. Jana Zajíčková

Mgr. Bc. Jana Zajíčková

  • Vystudovala navazující magisterské studium fyzioterapie na 2. LF UK a bakalářské studium nutriční terapie a fyzioterapie na 1. LF UK
  • V současné době pracuje jako fyzioterapeut a nutriční terapeut v Centru komplexní péče Dobřichovice
  • Působí také v organizaci VŠTJ MEDICINA PRAHA, z.s.