Dostatečný přísun tekutin je důležitý vždy a u každého. Například při běžných sportovních aktivitách udržuje v činnosti potní žlázy a podporuje tak cirkulaci vody a odvádění tepla z organizmu, čímž umožňuje delší sportovní výkon. Při snižování hmotnosti, respektive redukčních režimech ředí vypité tekutiny látky, které vznikají takzvanými katabolickými procesy a tím chrání ledviny. Obecně bývají k pití doporučovány nápoje, které nejsou sycené oxidem uhličitým, jsou tedy bez bublinek. A pokud ‚dietolog‘ zjistí, že snad pijete nápoj i mírně oslazený či dokonce minerálku, zhrozí se. Opravdu se to ale nemá?


Hodně lidí, kteří mají i třeba jen lehce poškozenou funkci ledvin, má častější potřebu močení. Tato nekomfortní situace trápí zvláště diabetiky, ale také ženy trpící změnou v pánevním dně nebo muže se zvětšenou prostatou. Často tak večer před spaním nebo během dne při pohybu venku po městě raději nepijí, aby měli klid a na záchod nemuseli.  To je ale paradoxně to nejhorší, co můžou udělat.

 „Ledviny, pokud jsou alespoň trochu funkční, musí být zatěžovány vodou a nesmějí vyschnout. I proto je pitný režim nesmírně důležitý právě u lidí, kteří již nějaké poškození ledvin mají,“ zdůrazňuje specialista na obezitologii a tělovýchovné lékařství MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Ačkoli má pitný režim samozřejmě význam i při redukčních programech, bývá podle něj v těchto souvislostech někdy až přeceňován. „Spoléhá se na to, že sklenice vody zažene hlad, což ale funguje jen po omezenou dobu,“ varuje.

Kritické momenty? Léto a vyšší věk

Zejména v letním období a u starších lidí ztrácejí ledviny jednak svou takzvanou koncentrační schopnost a také schopnost hospodařit s minerály. „Může tak dojít k jejich velkým ztrátám, které spolu s pocením můžou vést až k metabolickému rozvratu. I proto nemusí být vždy na škodu doplňovat minerály z nápojů,“ vysvětluje lékař Martin Matoulek.

Mezi minerálními vodami však existují velké rozdíly v tom, jaké mají zastoupení jednotlivých minerálů. Obvykle se doporučuje minerální vody střídat. Ty, které mají vyšší obsah sodíku (NA+), by měli s opatrností zařazovat lidé se srdečním selháním.

Ještě jednou sportovci

Velký význam má pitný režim při fyzické zátěži, kdy bývá samotný pocit žízně často potlačen únavou. A nejen u sportovců, ale zvláště u nich, hraje velkou roli chuť nápoje. Pokud je mírně ochucen či dokonce přislazen, vypije sportovec daleko více tekutin, než když po fyzické námaze dostane tu nejlepší vodu bez bublinek a bez příchutě.

„Není bez zajímavosti, že i minerály se v trávicím traktu vstřebávají lépe z přichyceného, respektive přislazeného nápoje než z minerálek bez příchuti,“ dodává MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

S přibývajícím věkem ztrácíme pocit žízně a proto je třeba se do pití trochu nutit. Obecně a zároveň často doporučované 2-3 litry denně sice platí pro běžného člověka, ale vedle toho velmi záleží i na povrchu těla, na prostředí, ve kterém se právě pohybujeme, na zmiňované fyzické zátěži a stejně tak na funkci našich ledvin. Nejste si jistí, zda, kolik a jakých nápojů máte či můžete při svých onemocněních pít? Zeptejte se příležitostně svého lékaře, určitě vám poradí.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

  • Je odborným asistentem na 3. interní klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
  • Věnuje se převážně obezitologii, endokrinologii a tělovýchovnému lékařství
  • Předseda České společnosti tělovýchovného lékařství
  • Vědecký sekretář České obezitologické společnosti
  • Předseda VŠTJ MEDICINA PRAHA, z.s. (organizace zajišťující pohybové programy pro různé skupiny pacientů)