Teoreticky všichni víme, jak je pravidelný pohyb tělu a zdraví prospěšný, v praxi se toho ale často nedržíme. Umíme si vymyslet spoustu důvodů, proč se nám zrovna dnes pohybová aktivita nehodí. Přečtěte si nejčastější výmluvy a popřemýšlejte o tom, jestli se některá netýká právě vás. A uvědomte si, že sychravý čas strávený v posteli nebo u televize vede k ukládání přebytečně přijaté energie do tukových zásob.

 

Kromě zdravotních neexistují žádné jiné důvody, proč se aktivně nehýbat. Pravidelný pohyb je základem zdravého životního stylu a každý by si na něj měl vytvořit návyk. Přesto mějte na podzim a v zimě na paměti, že omezit nebo i přestat s pohybem je nutné, pokud pocítíte bolest kloubů či svalů. Pokud vás skolí viróza, určitě počkejte, dokud zcela nezmizí a v následujících týdnech zvyšujte zátěž jen pozvolna.

Nemám čas

Sáhněte si do svědomí, nejspíš nesmysl. Jestli máte čas dívat se na televizi či surfovat po internetu, určitě najdete aspoň půl hodiny denně na pro vás vhodnou pohybovou aktivitu. Srovnejte si priority, dejte své zdraví na první místo a motivace je tady! „Pokud opravdu cvičit chcete, předem si naplánujte a vyhraďte čas a ten věnujte pouze sobě a pohybové aktivitě,“ říká odborník Ondřej Kádě z Rekondičního centra VŠTJ Medicina Praha.

Hrůza počasí, ven nejdu

Dnes je zima, na jaře bude pršet a v létě bude vedro. Takhle by to opravdu nešlo. V chladném počasí se přece můžete na venkovní aktivity lépe obléknout, jen si musíte dát pozor na propocení. Nebo můžete vyrazit do rekondičního centra, které nabízí řadu cvičení, z nichž si určitě vyberete. Případně můžete také cvičit doma.

„Říká se, že není špatné počasí, ale jen špatně oblečený běžec a totéž lze aplikovat téměř na každou pohybovou aktivitu. V létě je lepší využít k pohybu ranní nebo večerní hodiny, kdy není takové vedro, v zimě je naopak potřeba lépe se obléknout a hlavně vrstvit,“ radí specialista na pohybové aktivity Ondřej Kádě. „Pro někoho může být těžké přinutit se ke cvičení doma, pak je lepší jít si zacvičit do nějakého centra,“ dodává.

Pohyb je pro mě náročný

Je to váš boj, vyhrajte! Vždycky je nejtěžší začít, vytvořit si pravidelný návyk a plán dodržovat. Ale přínosem pro každého je i pravidelná chůze, takže se namotivujte a vyrazte. Časem zlepšíte kondici a k chůzi možná přidáte i další pohybovou aktivitu. A budete se cítit fyzicky i psychicky líp. Pohyb, včetně procházky, totiž dokáže skvěle odbourávat i stres.

Jsem nemotorný, cvičení mi nejde

Každý začátek je těžký a každý normální člověk to ví. Jste na omylu, pokud si myslíte, že zrovna vás bude při cvičení někdo poťouchle sledovat. Vyberte si takovou aktivitu, která je vám fyzicky blízká a baví vás, postupně pocítíte zlepšení. Není přece nutné, abyste cvičili zumbu, když nemáte rytmus v těle.

„Pro začátek je dobré zvolit spíše jednoduchou aktivitu, zprvu určitě stačí obyčejná chůze nebo například nordic walking. Tato chůze s holemi je v podstatě přirozeným pohybem a oproti běžné chůzi zapojíte více svalových skupin a vydáte více energie,“ vysvětluje Ondřej Kádě z rekondičního centra.

Dnes ne, jsem moc unavený

A není příčinou únavy třeba i málo pohybu? Pokud to ještě nevíte, pohyb a cvičení vás naopak pozitivně nakopnou a únavu odsunou na pozdější čas. A u některých typů cvičení se vám mohou i utřídit myšlenky, se kterými jste si celý den nevěděli rady. Tak do toho!

„Pokud se cítíte unavení, pohybovou aktivitu upravte, snižte intenzitu, ale snažte se nevynechávat. Samozřejmě něco jiného je, pokud vás přepadne nějaký bacil, to je lepší se nejdříve dát do kupy a pak se k pohybové aktivitě vrátit,“ doporučuje odborník.

Vedle pohybu nezapomínejte během podzimu a zimy na správný jídelníček, abyste pak na jaře pracně neshazovali nabyté kilogramy. O správné výživě, vhodném pohybu i svém zdraví se můžete poradit na stránkách VŠTJ Medicina www.vstj.cz prostřednictvím on-line poradny. Konzultovat svou situaci můžete s nutriční terapeutkou, pohybovým instruktorem, fyzioterapeutkou nebo tělovýchovným lékařem.

Odborná spolupráce:

Mgr. Ondřej Kádě

Mgr. Ondřej Kádě

  • Působí jako odborný pracovník pohybových aktivit v Rekondičním centru VŠTJ Medicina Praha, z.s.
  • Spolupracuje také s 3. interní klinikou 1. LF UK
  • Vystudoval management na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy
  • Dále trenérskou školu rovněž na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK