Rozhodnutí trvale zatočit s kilogramy navíc znamená rozhodnout se pro nový způsob života. Na začátku se to může zdát jako běh na dlouhou trať, jen málokomu by se chtělo vyběhnout, když konečná váha je někde v nedohlednu. Proto, abyste odstartovali a vyrazili kupředu, je zapotřebí mít stanovený konkrétní, reálný cíl a dostatek informací o tom, co vás může na této cestě potkat. Také potřebujete „hnací motor“, který na tuto výpravu dodá energii. Motorem je v tomto případě motivace, která nejenže usměrňuje, udržuje a aktivizuje chování, ale taktéž dodává celé této cestě smysl.

Je rozdíl, zda rozhodnutí hubnout je odrazem přání vašeho okolí, tedy jde o tzv. vnější motivaci, nebo zda se jedná o motivaci vnitřní, při které člověk vnímá své činy v souladu s vlastními hodnotami. Pro vytrvání v rozhodnutí je nejvýhodnější vnitřní motivace, jelikož v sobě nese jádro úspěchu, kterým jsou zájem a nadšení o dané činnosti. Motivace je v čase proměnlivá, tudíž je přirozené, že pocítíte její kolísání. Na to je dobré být připraven a nenechat se tím zaskočit.

Když začnete pociťovat ubývání motivace, je ten správný čas ohlédnout se zpět, jaký kus cesty jste již urazili. K tomu může posloužit efektivní technika tzv. self monitoringu, kdy zaznamenáváte své činnosti a aktivity. Můžete také zkusit pozměnit sportovní aktivity, vyzkoušet nové recepty, koupit si nový kousek oblečení, zkrátka cokoliv, co vám zvedne náladu a chuť vytrvat. Zásadní roli hraje i podpora okolí, díky níž můžete sdílet společně zážitky a zkušenosti, což zároveň usnadní adaptaci na nový režim v každodenním fungování.

Vedle nových návyků chování ovlivňuje redukci hmotnosti také psychika člověka. Proto by měl člověk odhodlaný zhubnout zvážit svoji životní situaci, zda je vhodné začínat s hubnutím právě teď. Je známo, že i způsob redukce hmotnosti ovlivňuje psychické rozpoložení, přičemž rychlá redukce vede častěji k pocitu strádání, nárůstu nervozity a negativnímu ladění, zatímco pozvolný úbytek hmotnosti přispívá spíše k nárůstu pozitivních emocí.

Závěrem: Pokud se rozhodnete vyrazit na cestu hubnutí, pamatujte, že kolísající motivaci můžete podpořit různými kroky v závislosti na tom, v jaké fázi se aktuálně nacházíte. Rada číslo jedna – nebuďte v tom sami aneb ve dvou (a více) lidech se to lépe táhne (rodina, přátelé, kolegové, psycholog). Za druhé – pečujte o sebe, protože když vám bude dobře, vytrváte.

Autorka článku:

Mgr. Barbora Pešková

Mgr. Barbora Pešková

  • Jako psycholožka pracuje na 3. interní klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
  • Spolupracuje také s VŠTJ Medicina Praha, z.s.
  • Absolventka jednooborové Psychologie na FF UK
  • Absolvovala akreditované kurzy Kompletní krizové intervence, Psycholog ve zdravotnictví
  • Je frekventantkou akreditovaného Psychoterapeutického výcviku v analytické psychologii pořádaného Českou společností pro analytickou psychologii