Naši pacienti často sami sebe rozdělují na „ty, kteří v létě vždy přiberou“ a na „ty, kteří v létě vždy zhubnou“, přičemž stejné dvě skupiny se týkají i zimy. Nejlepší je ale být ve skupině těch, kteří se svůj stravovací režim už naučili řídit nehledě na to, jaké je zrovna roční období. Ti už totiž pochopili, že redukční strava neznamená odepřít si vše dobré, ale skládat si jídelníček z potravin na základě znalosti jejich energetické hodnoty.

 

Jednoduché pravidlo č. 1 zní: v jídelníčku mají výrazně převažovat potraviny s nízkou energetickou hodnotou nad potravinami s vysokou energetickou hodnotou. „Rozhodující je přitom celkový příjem energie za den, a to navíc v souvislosti s energetickým výdejem,“ přibližuje nutriční specialistka Aneta Sadílková. Z toho pak podle ní vyplývá jednoduché pravidlo č. 2: čím více fyzické aktivity za den máte, tím více vašich oblíbených dobrot můžete v jídelníčku mít beze strachu z jejich dopadu na hmotnost.

 

Pravdou je, že v létě nás teplé počasí a dlouhé dny přímo vybízejí k nejrůznějším aktivitám, jako jsou výlety a procházky, ale také večerní posezení s přáteli či grilování. Zvláště poslední dvě zmíněné aktivity mohou znamenat navýšení denního energetického příjmu až o 5000 kJ a více. „Při takových příležitostech je opět třeba pamatovat na obsah energie v daných potravinách, pokrmech či nápojích a volit kompromisy ve smyslu výběru konkrétní potraviny či nápoje a konzumovaného množství,“ doporučuje Aneta Sadílková.

 

V níže uvedených tabulkách se můžete podívat, jak velký rozdíl v energetické hodnotě může vzniknout právě výběrem určité potraviny/nápoje nebo volbou jejich množství. „Platí, že není třeba vyhýbat se žádným letním pochoutkám, pokud to s nimi nepřeženete a pokud zachováte dostatečný energetický výdej,“ dodává nutriční specialistka.

 

ZMRZLINA

Varianta s vyšší energetickou hodnotou Energetické hodnota Alternativa s nižší energetickou hodnotou Energetická hodnota
Magnum Gold (ks/86 g) 1192 kJ Míša (ks) 528 kJ
Carte D´Or Vanilla (100 ml) 790 kJ Eskymo (ks) 442 kJ
Cornetto čokoládový kornout (ks) 869 kJ Mrož (ks) 419 kJ

zdroj: www.kaloricketabulky.cz

 

GRILOVANÉ POCHOUTKY

Varianta s vyšší energetickou hodnotou Energetická hodnota Alternativa s nižší energetickou hodnotou Energetická hodnota
Grilovaná krkovice (150 g) 1600 kJ Grilovaná kuřecí prsa (150 g) 800 kJ
Grilovaná klobása (150 g) 1900 kJ Grilované žampiony (150 g) 400 kJ
Grilovaný hermelín (120 g) 1568 kJ Grilovaná vepřová kotleta libová (150 g) 1100 kJ

zdroj: www.kaloricketabulky.cz

 

ALKOHOL A NÁPOJE

Varianta s vyšší energetickou hodnotou Energetická hodnota Alternativa s nižší energetickou hodnotou Energetická hodnota
Víno bílé suché (láhev/700 ml) 2000 kJ Víno bílé suché (300 ml) 850 kJ
Pivo 10° (5x 500 ml) 3500 kJ Pivo 10° (2x 500 ml) 1400 kJ
Coca cola (500 ml) 890 kJ Voda (neomezené množství J) 0 kJ

zdroj: www.kaloricketabulky.cz

 

Odborná spolupráce:

Mgr. Aneta Sadílková

Mgr. Aneta Sadílková

nutriční specialistka

  • Působí jako nutriční terapeutka na 3. interní klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
  • Zároveň vede Rekondiční centrum Salmovská VŠTJ MEDICINA Praha, z.s.
  • Vystudovala bakalářský obor Nutriční terapeut a navazující magisterský obor Nutriční specialista na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze