Podzimní houbaření můžeme směle označit za českou sportovní disciplínu. Jak jste na tom s houbami vy? Ať už jste pouze sběrač nebo houby jen jíte, děláte dobře. Zkuste ale letos spojit obojí. Rozumným pohybem prospějete svému zdraví a ještě si dáte na talíř lahůdku vhodnou při redukčním režimu. Pokud tedy k houbám nepřidáte spoustu vajec, tuku či smetany.

Ačkoli je i obyčejná procházka po parku plusovým bodem pro zdraví, ne každému vyhovuje. Mnozí lidé potřebují k pohybové aktivitě venku aspoň nějaký cíl. Někdo chodí se psem, jiný nordic walking, další na houby. Pojďme si připomenout výhody, které nám pobyt v lese přináší. Ať už jde o fyzické, duševní nebo labužnické.

 

Pohybem pro radost

Základem je, abyste se i v lese hýbali zdravě, přirozeně a s potěšením. Takže vždy myslete na kvalitní obuv! Důležitá je nejen správná velikost, ale také pevná podrážka, případně ochrana kotníků. A i když se z lesa vrátíte třeba jen s malým houbařským úlovkem, budete víc v pohodě, než když jste do lesa vyráželi. Pobyt v klidu přírody spojený samozřejmě  vždy s

fyzickou aktivitou odpovídající zdravotnímu stavu je jedním z nejlepších způsobů relaxace. Vyčistíte si hlavu, srovnáte myšlenky, načerpáte energii a budete mít skvělý pocit, že jste pro sebe něco udělali. A časem možná půjdete do lesa i mimo houbařskou sezonu. Prostě jen proto, že se vám bude po lese stýskat.

 

Lahůdka bez výčitek
Houby jsou skvělou pochutinou, která je vhodná i při redukční dietě. Nutriční terapeuti konzumaci správně zpracovaných čerstvých hub doporučují všem, včetně těch, kteří se snaží o redukci hmotnosti. Houby obsahují velmi malé množství energie (na 100 g čerstvých hub jen 140 kJ). Zároveň zvyšují objem stravy a přispějí tak k naplnění žaludku bez zbytečného množství kalorií navíc.

Ačkoli jsou houby tvořeny především vodou, mají i určitou výživovou hodnotu. Obsahují průměrně 2,8 % hodnotných bílkovin, naopak zastoupení tuků a jednoduchých sacharidů je zanedbatelné. Významný je obsah vitaminů (skupiny B, ale i C, E a dokonce D), minerálních látek (draslík, hořčík, zinek) a vlákniny. Houby jsou také zdrojem antioxidantů v množství srovnatelném se zeleninou.

 

„Přestože je obsah bílkovin v houbách relativně vysoký, nelze jimi nahradit potraviny s obsahem plnohodnotných živočišných bílkovin (mléko a mléčné výrobky, maso, vejce),“ upozorňuje k tomu nutriční terapeutka Aneta Sadílková.

 

Na co si dát pozor při redukčním režimu

Houby se dají připravovat a jíst na mnoho způsobů. Pokud jste v redukčním režimu, platí, že vždy jen s nezbytným množstvím oleje či jiného tuku a ideálně bez přidané mouky a másla.

„Tím se zároveň zlepší stravitelnost houbových pokrmů a výrazně se tak sníží riziko zažívacích obtíží,“ vysvětluje nutriční terapeutka.

Rozhodně není vhodné smažit houbové řízky v trojobalu a servírovat je s tatarskou omáčkou či majonézou. Podobně ani houbový krém s použitím másla a smetany nepatří mezi nízkokalorické pokrmy. „Vhodnými pokrmy z hub mohou naopak být zapečené brambory s houbami, smaženice z hub nebo houbový kuba,“ vyjmenovává Aneta Sadílková.

 

Odborná spolupráce:

Mgr. Aneta Sadílková

Mgr. Aneta Sadílková

nutriční specialistka

  • Působí jako nutriční terapeutka na 3. interní klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
  • Zároveň vede Rekondiční centrum Salmovská VŠTJ MEDICINA Praha, z.s.
  • Vystudovala bakalářský obor Nutriční terapeut a navazující magisterský obor Nutriční specialista na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze