Pokud jste s dětmi dlabali halloweenskou dýni a nezužitkovali její zbytky v kuchyni, udělali jste velkou chybu.  Dýně vám totiž nemusí sloužit pouze jako krásná dekorace, můžete z ní vykouzlit i mnohé pokrmy. Jaké? Zdravé a navíc vhodné do redukčního jídelníčku. Vzhledem k nízké energetické hodnotě lze dýni konzumovat bez výčitek a ve velkém množství.

Dýně neboli tykev obecná patří mezi zeleninu, kterou jíme pouze po tepelné úpravě. Jako potravina slouží od pradávna, již američtí indiáni krájeli dýni na plátky a opékali ji na otevřeném ohni. Do Evropy se dostala koncem 15. století z Latinské Ameriky, a to díky Kolumbovým výpravám. Dnes už můžeme v obchodech koupit mnoho jejích odrůd. Mezi nejznámější patří Hokkaidó, která jediná se před tepelnou úpravou neloupe, dýně Goliáš, špagetová či máslová dýně.

 

Co všechno v dýni najdeme 

Dýně v sobě má až 90 % vody, ale zároveň také velké množství vlákniny, důležité minerály jakými jsou měď, železo, draslík, hořčík či zinek a rovněž vitaminy. Je zdrojem vitaminu A, E, C, vitaminů skupiny B, obsahuje beta-karoten, alfa-karoten a lutein.  A co víc – dýně má nízkou energetickou hodnotu kolem 150 kJ (36 kcal)/100 g. Kromě toho ještě obsahuje lipolytický enzym, který štěpí tuky a ty se tak lépe odbourávají z organismu.

Dýně pro zdraví

  • Posiluje imunitní systém
  • Díky detoxikačním vlastnostem zbavuje organismus škodlivých látek
  • Má močopudné účinky a tím pádem čistí ledviny
  • Kvůli vyššímu obsahu vlákniny navozuje pocit plnosti a omezuje hlad
  • Má nízkou nutriční hodnotu, proto je vhodná při redukčních dietách
  • Pozitivně ovlivňuje spalování tukových zásob
  • Zlepšuje trávení
  • Prospívá při diabetu, revmatismu, dně a ateroskleróze

 

Využijte na podzim toho, co česká krajina nabízí a zařaďte dýni do svého jídelníčku.

Hodí se jak k přípravě slaných, tak sladkých pokrmů. Můžete ji vařit, dusit, zapékat i péci. Nejčastěji se využívá k přípravě chutných polévek, vynikajícím dezertem je dýňový koláč. Nastrouhanou dýni můžete přidat i k zelenině pod svíčkovou omáčku nebo třeba do rizota. Ozdobit s ní můžete i zeleninový salát.