Nadváha je nejrozšířenějším metabolickým onemocněním, které vede k různým zdravotním problémům. Tento stav je často výsledkem životního stylu. S bolestmi zad se u lidí s nadváhou většinou setkáváme z důvodu nepřiměřeného zatížení kloubů, často spojeného s dlouhodobým statickým zatížením.

Se zádovými svaly úzce souvisí svaly břišní. Oslabené břišní svaly společně s uloženým tukem v oblasti břicha vedou ke zvýšenému napětí zádových svalů a ke vzniku bolestí. Dlouhodobé statické polohy jako je sed nebo stoj pak už naše bolesti pouze zhoršují. Může dojít k většímu zakřivení v oblasti bederní páteře a tím k bolestem především v dolní oblasti zad. V horším případě dojde k výhřezu meziobratlové ploténky či dalším komplikacím. Dostatečně silné břišní svaly pomáhají se svaly zádovými udržovat páteř pevnou a stabilizovanou. Tzv. „kulatá záda“, která můžeme vidět často právě u lidí s nadváhou při oslabených břišních svalech, jsou rovněž zdrojem bolestí jak páteře, tak i hrudníku. Důvodem je menší pohyblivost hrudní páteře i přilehlých žeber, která se nemohou během dýchání plně pohybovat. U pacientů s nadváhou bývají časté také bolesti krční páteře a s tím spojené bolesti hlavy. Pacienti si většinou souvislost mezi nadváhou a bolestmi zad neuvědomují a svádí jej na sedavé zaměstnání, které může bolesti ještě dále zhoršovat.

 

Tipy, jak předejít bolestem zad při nadváze:

  • snížit hmotnost, čímž ulehčíte svým kloubům
  • nácvik správného držení těla v klidu i při pohybu (vyvarovat se dlouhodobému sezení či stání)
  • pravidelně cvičit (zkrácené svaly protahovat, oslabené svaly posilovat) a naučit se správně dýchat

Pokud si nevíte s bolestmi zad rady, navštivte rehabilitačního lékaře nebo fyzioterapeuta.

 

Mýty o léčbě bolestí zad:

  • odpočinek – klidová (úlevová) poloha může na chvíli ulevit od bolestí zad, především pokud je vyvolaná přetížením svalů v oblasti páteře. Jestliže ale neupravíme naše špatné pohybové stereotypy, kvůli kterým bolest vznikla, bolesti zad se vrátí.
  • léky ulevující od bolesti – analgetika pouze působí v naší mysli dojmem, že nás nic nebolí a že se cítíme lépe. Problém, na který nás bolest upozorňuje, ale přetrvává a pokud pokračujeme v aktivitách, které k bolestem vedly, zhoršujeme předešlý stav, i když bolest necítíme.
  • masáže – samotná masáž vaše problémy nevyřeší. Uvolní svaly, ale přinese pouze krátkodobou úlevu. Pro dlouhodobé snížení bolesti zad je potřeba masáže, jako doplňkovou terapii, kombinovat se správným cvičením.
  • plavání – plavání jako takové je dobrý způsob, jak posílit zádové svalstvo, aniž bychom přetěžovali naše klouby. Problém je ale v tom, že většina lidí při plavání využívá styl „prsa“ s hlavou nad vodou, kdy je hlava v záklonu a bederní páteř ve větším zakřivení, což může bolesti ještě zvýšit. Ideálním plaveckým stylem pro začátečníky je styl „znak“.

 

Vhodná pohybová aktivita pro snížení bolesti zad:

  • plavání – při správném provedení všechny styly
  • nordic walking
  • jóga, pilates
  • jízda na koloběžce – celková stabilizace kyčelních kloubů a trupu
  • rehabilitační cvičení

Nevhodné jsou pohybové aktivity s jednostrannou zátěží jako je tenis, squash apod., které vedou ke vzniku svalových dysbalancí.

Pokud máte sedavé zaměstnání a trávíte hodně času u počítače, vhodná je také edukace ergonomie pracovního místa.

 

Cvik pro úlevu od bolestí zad:

Sedneme si na přední část židle tak, abychom měli kyčle nad úrovní kolen. Kolena dáme mírně od sebe, aby se nám sedělo pohodlně, paty by měly být pod nebo lehce před kolenními klouby. Ruce máme položené na stehnech. Sedíme napřímeně, kořenem dlaně zatlačíme s výdechem proti stejnostranné dolní končetině a zároveň tlačíme zvednutím dolní končetiny do kořene dlaně. Musíme si hlídat správné postavení ramen a pánve tak, aby zůstaly v rovině. Střídáme strany a cvičíme 10x na každou z nich. Poté se můžeme pomalým obloukovitým předklonem trupu směrem k zemi protáhnout.

 

Autorka článku:

Bc. Gabriela Trávníčková

Bc. Gabriela Trávníčková

fyzioterapeutka

  • Fyzioterapeutka a instruktorka pohybových aktivit VŠTJ Medicina Praha, z.s.
  • Studuje magisterský obor Fyzioterapie na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK
  • Absolventka oboru Fyzioterapie na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT
  • Absolvovala akreditované kurzy SM Systém dle MUDr. Richarda Smíška, McKenzie, komplexní kineziologický rozbor, výživový poradce