Pro mnohé z nás je zelenina tím prvním, co nás napadne, když se mluví o zdravém stravování. Měla by být pevnou součástí tří hlavních denních jídel, ale můžeme ji zařadit i na svačinu. Každý z nás by měl sníst 500 g zeleniny a ovoce denně, z čehož minimálně 300 g by měla představovat právě zelenina. Uvedené množství je vhodné rozdělit do několika porcí během celého dne. Někdo ji nejraději čerstvou, jiný v podobě smoothie, další upřednostňuje zeleninové šťávy z odšťavňovače. Co tělu přinášejí tyto rozdílné formy konzumace zeleniny?

Čerstvá zelenina
Čerstvá zelenina obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek – vitaminy, minerální látky, antioxidanty a další. Pomáhají v prevenci civilizačních chorob, jako jsou například onemocnění srdce a cév nebo nádorová onemocnění. Velmi významnou složkou zeleniny je vláknina. Tato nestravitelná část stravy napomáhá ke správné funkci střeva, čímž mimo jiné snižuje riziko karcinomu tlustého střeva. Dále zpomaluje trávení a vstřebávání složek potravy a tím zpomaluje i zvyšování hladiny cukru v krvi, což je důležité hlavně pro diabetiky. Další velkou výhodou čerstvé zeleniny je schopnost zasytit. V kombinaci s její velice nízkou energetickou hodnotou to oceníme při snaze o redukci hmotnosti.

Zeleninové smoothie
Zeleninové smoothie je první formou zeleninového nápoje. Jde o rozmixovanou zeleninu i se všemi částmi, které bychom jinak snědli (slupky, dužina…). Díky tomu je v nápoji zachována většina prospěšných látek i vlákniny. Pro někoho může mít smoothie výhodu také z hlediska stravitelnosti. Přicházíme zde však částečně o sytící efekt, protože tekutá forma rychleji prochází žaludkem a celkově je její zpracování v trávicím traktu snazší.

Zeleninová šťáva z odšťavňovače
Tuto variantu bych nazvala „nejchudší“. Při zpracování dostaneme ze zeleniny pouze šťávu, zatímco prospěšnou dužinu a slupky vyhodíme. Tím přijdeme o vlákninu a některé další látky. Stále však touto šťávou doplníme některé vitaminy, minerály, antioxidanty a další. I tyto zeleninové šťávy tak mohou prospět našemu zdraví. Velký pozor bychom si ovšem měli dávat na ovocné šťávy, které mohou obsahovat velké množství cukru a dodat nám tak v jedné porci násobně víc energie než je žádoucí.

Závěrem:
Z nutričního hlediska nejsou zeleninové šťávy výhodnější než čerstvá zelenina. Své uplatnění však mohou jistě najít u toho, kdo nedokáže sníst dostatečné množství zeleniny běžným způsobem, případně mohou posloužit k obohacení jídelníčku. Nejsou ale zázračným lektvarem na hubnutí, jak je někdy popisováno.

Autorka článku:

Bc. Kristýna Čmerdová

Bc. Kristýna Čmerdová

nutriční terapeutka

  • Jako nutriční terapeutka působí v organizaci VŠTJ Medicina Praha, z.s.
  • Je absolventkou bakalářského studia oboru Nutriční terapeut na 1. LF UK v Praze
  • Nyní studuje navazující magisterský obor Nutriční specialista rovněž na 1. LF UK v Praze