Ranní mrazíky se začínají hlásit o slovo a s nimi velké nebezpečí, že ranní procházka nebo cesta do práce budou rizikovější. Pokud na náledí pouze trochu podklouznete, můžete pocítit lehkou bolest ve svalstvu. Jestliže ale bude setkání s námrazou na chodníku nebo ledovkou horší, pravděpodobně bude i bolestivé. Kromě často potupného pádu na zadnici může totiž dojít k úrazu. A pohmožděné nebo zlomené končetiny vám mohou výrazně znepříjemnit vánoční čas.

Chcete-li se pádům vyhnout nebo alespoň minimalizovat riziko, je dobré se na toto období připravit. Základem je vhodná obuv, posílení stabilizačních svalů a v neposlední řadě zvolení vždy takové trasy vaší cesty, která bude z hlediska rizika pádů bezpečná.

Obstarejte si obuv, která opravdu neklouže. Pokud vaše boty kloužou už jen při dešti na bílé zebře, hrozí, že po jakémkoli náledí pojedete jako namydlený blesk. Pamatujte na to, že zimní bota automaticky neznamená botu neklouzavou. V obchodě vybírejte šněrovací, kotníčkové boty, které lze zavázat přesně na vaši nohu. Měly by mít vyšší podrážku a široký dezén. Další možností je pořídit si „nesmeky“, které se připnou zespodu na podrážku bot a zabraňují podklouznutí. Na trhu je jich velké množství a každý si může vybrat takové, které mu sednou přesně na jeho typ boty. Pokud nechcete chodit po městě jako sportovec na ledovci, existují spreje – tekuté řetězy, které mají simulovat „nesmeky“. Primárně jsou tyto spreje určeny na silniční pneumatiky, vybírejte tedy takové, které jsou přímo vyráběny i na boty.

Ovšem nejen boty jsou součástí prevence pádů, potažmo úrazů. Stejně důležitá jako podrážka bot je i stabilita našich kloubů a zpevnění svalů. I když nemáte čas chodit každý den do posilovny ani cvičit doma, existuje několik jednoduchých cviků, které můžete trénovat klidně třeba na autobusové zastávce cestou do práce.

  • Stačí se narovnat a postavit na jednu nohu a druhou nohu zvednout lehce nad zem. Tento jednoduchý cvik posílí oblast vašich kotníků a kolen. A také zjistíte, že stabilita ve stoji bosky nebo v letní obuvi je jiná než nyní v pevné botě.

  • Dalším cvikem je přenášení váhy z pat na nohách na špičky prstů a zpět. Při tomto cviku stojíte vzpřímeně a hrudník se neprohýbá.

Pokud budete cvičit pravidelně, výsledky se brzy dostaví.

Šťastnou cestu…

 

Autorka článku:

Mgr. Sylva Janečková

Mgr. Sylva Janečková

fyzioterapeutka

  • Pracuje jako fyzioterapeutka na Poliklinice Modřany CODUM s.r.o. Praha

  • Spolupracuje s VŠTJ Medicina Praha, z.s.

  • Vystudovala obor Fyzioterapie na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci