Máme více používat margarín nebo máslo? Je máslo přírodní a margarín spíše chemie? Mohu jíst obojí? To jsou otázky, které vás mohou v souvislosti s konzumací másla či margarínu napadat. Pojďme si obě potraviny v krátkosti představit.

Máslo

Je základním mléčným roztíratelným tukem. Máslo obsahuje nejméně 80 % a zároveň méně než 90 % výhradně mléčného tuku. Dále obsahuje max. 16 % vody a max. 2 % mléčných netuků. Většina lidí máslo upřednostňuje před margaríny kvůli jeho chuti. Na trhu se můžeme setkat s máslem tradičním, tj. výrobek získaný přímo z mléka nebo smetany. Označením čerstvé máslo je míněno máslo s datem spotřeby do 20 dnů od data výroby. Stolní máslo můžeme skladovat nejdéle 24 měsíců od data výroby při teplotě -18 °C. Setkat se můžeme s máslem i tzv. tříčtvrtětučným. Jedná se o výrobek se sníženým obsahem tuku v rozmezí od 60-62 %.

V tabulce je uvedena energetická hodnota a obsah živin na 10 g másla (1 porce).

Zdroj: Kalorické tabulky

Jihočeské máslo 10 g (1 porce)

Energetická hodnota (kJ)

Bílkoviny (g)

Sacharidy (g)

Tuky (g)

SFA (g)

307

0,08

0,08

8,2

5,4

SFA – nasycené mastné kyseliny

Margarín

Je roztíratelný tuk vyráběný z kvalitních surovin – rostlinných olejů, tuků a vody. Margaríny mají vyvážené složení mastných kyselin, s převahou polynenasycených mastných kyselin a neobsahují cholesterol. Některé mohou obsahovat tzv. rostlinné steroly (fytosteroly), které snižují hladinu krevního cholesterolu při pravidelné denní konzumaci v množství nad 2 g.

V tabulce je uvedena energetická hodnota a obsah živin na 10 g margarínu (1 porce).

Zdroj: Kalorické tabulky

Margarín – Rama Classic 10 g (1 porce)

Energetická hodnota (kJ)

Bílkoviny (g)

Sacharidy (g)

Tuky (g)

SFA (g)

223

0,05

0,05

6

1,4

SFA – nasycené mastné kyseliny

Který z těchto výrobků si vybrat?

Při výběru z těchto dvou možností musíme brát v úvahu více hledisek. U másla oceníme jednoznačně chuť, ale obsahuje vyšší množství nasycených mastných kyselin, při jejichž nadměrné konzumaci dochází ke zvýšení hladiny krevního cholesterolu. Zvýšená hladina krevního cholesterolu je rizikem pro vznik kardiovaskulárních onemocnění. Volba, zda si mohu máslo dovolit, by se měla odvíjet od celkového příjmu tuků za den. Kontrolovat v jídelníčku musíme především tuk skrytý, který se nachází v mase, masných výrobcích, mléku a mléčných výrobcích, sladkém i slaném pečivu, atd.

Margaríny patří mezi roztíratelné rostlinné tuky a pro obsah polynenasycených mastných kyselin a nepřítomnost cholesterolu jsou ceněné za předpokladu, že k jejich výrobě nebyly použity částečně ztužené tuky obsahující transmastné kyseliny (takových výrobků je na trhu minimum). Díky příznivému složení margaríny můžeme upřednostňovat. Při porovnání energetické hodnoty, obsahu tuků a nasycených mastných kyselin je vhodnější variantou margarín.

Při vyváženém, pestrém jídelníčku s dostatkem pohybu se však nemusíme bát použít máslo. Vždy záleží na tom, jak vypadá naše strava během celého dne. Za přijatelnou konzumaci másla lze považovat porci 10 g, nikoli ale každý den. Vhodné je máslo s margarínem střídat, abychom zajistili co největší pestrost v jídelníčku. Porce másla i margarínu by měla být přiměřená (tj. 10 g/den).

 

Autorka článku:

Mgr. Zuzana Arnoštová

Mgr. Zuzana Arnoštová

nutriční specialistka

  • Působí v nutriční poradně MediSpo JIH s.r.o. v Českých Budějovicích, v Rekondičním centru v Českých Budějovicích, spolupracuje s Diabetologickou a obezitologickou poradnou MUDr. Váchové
  • Absolventka bakalářského studia na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích a navazujícího studia na Masarykově univerzitě v Brně v oboru nutriční specialista
  • Absolvovala i kurz Instruktor pohybových aktivit se zaměřením na civilizační onemocnění
  • Členka Studentské organizace nutričních terapeutů, z.s.