Bc. Sadílková Aneta

Všichni bychom si přáli shodit co nejvíce přebytečných kilogramů v co nejkratší době. Toho lze docílit velmi přísnou dietou hraničící s hladovkou, která však může našemu tělu spíše uškodit než prospět.

Taková dieta totiž vede kromě úbytku tukových zásob také k odbourávání zásob svalových, jelikož sval je náročný na spotřebu energie a to pro náš organismus není v době hladovění vůbec výhodné. Ve výsledku tak možná budeme po pár týdnech o několik kilogramů lehčí, ovšem zároveň nebudeme mít energii pro zvládání každodenních činností, jinak řečeno nebudeme zdatní. Organismus se navíc po krátké době přizpůsobí sníženému příjmu energie ve stravě, takzvaně se na něj adaptuje. A jelikož takto přísnou dietu, při které máme hlad, nikdy nevydržíme dlouhodobě, většina z nás se dříve či později vrátí ve svém stravování do „starých kolejí“. A to je hlavní úskalí všech přísných diet – organismus, již adaptovaný na nízký příjem kalorií, zareaguje na zvýšený přísun energie jejím okamžitým ukládáním do formy tukových zásob ve smyslu „co kdyby opět nastala hladovka“. A tak vznikají nechvalně známé jo-jo efekty, kdy se ze shozených 8 kilogramů stává brzy znovu nabitých 8 kilogramů a k tomu dalších 8 kilogramů navrch jako úroky.

Proto mějme na paměti, že redukce hmotnosti má znamenat především redukci tukové tkáně. Pokud chceme, aby se nám hubnutí dařilo dlouhodobě a aby pro nás nebylo utrpením, je třeba redukční režim nastavit rozumně. Zvýšení fyzické aktivity a mírné snížení energetického příjmu (především omezením tuků ve stravě), které nevede k častým pocitům hladu, je tou správnou cestou. Pokud se tělesná hmotnost snižuje v průměru o 0,5 – 1 kg / týden, můžeme to považovat za velký úspěch.