MUDr. Matoulek Martin, Ph.D.

Pohyb v dnešní moderní době stále většího komfortu a technických vymožeností hraje důležitou roli v životě každého člověka. Pomáhá udržet lidský organismus v dobrém zdravotním stavu a tělesné i duševní kondici. Ale především zabraňuje adaptaci na redukční dietu, a tak udržujte redukční dietu dlouhodobě efektivní.

Pohybová aktivita je nedílnou součástí jakéhokoliv úspěšného redukčního režimu. Bez pohybové aktivity se organismus redukční dietě přizpůsobí, za což většinou mohou geny. Pohybová aktivita však má více efektů než jenom udržení redukčního režimu. Pravidelná pohybová aktivita má velký vliv například na kompenzaci cukrovky, vysokého krevního tlaku, hladiny tuků v krvi, a to bez ohledu na pokles hmotnosti.
Pohybová aktivita pozitivně ovlivňuje i psychické funkce, přispívá ke snížení depresivního ladění. Rozhodující efekt může mít například v léčbě a prevenci osteoporózy. Je třeba si však uvědomit, že samotná pohybová aktivita většinou k očekávanému poklesu hmotnosti nevede. Aby byl redukční režim efektivní, je třeba navodit i mírné snížení energetického příjmu, tedy mírně redukční dietu. Redukční dietu nelze naplánovat od stolu bez znalosti současného jídelníčku a pohybových aktivit. Zdá se obecně příznivější navodit negativní energetickou bilanci mírným navýšením energetického výdeje pohybovou aktivitou a zvláště na začátku jen mírně zvýšit pohyb. Máte-li například vysoký krevní tlak nebo cukrovku, či jiné závažnější onemocnění, vždy se poraďte o vhodné pohybové aktivitě se svým ošetřujícím lékařem.