Mgr. Janečková (Fojtů) Sylva

SM systém neboli Stabilizační a Mobilizační Systém je unikátní cvičení, které bylo vyvinuto českým lékařem MUDr. Richardem Smíškem s cílem ulevit pacientům od bolesti zad.

 

Pro pacienty s vyšší hmotností je velice limitující zatížení kloubů, ke kterému dochází při většině populárních sportovních aktivit. Další limitací jsou časté bolesti zad, které mnohdy nedovolují ani delší chůzi a tolik oblíbený nordic walking.

 

A právě cvičení SM systém je jednou z možností, jak pravidelným cvičením zlepšit pohybový aparát, předcházet bolestem zad, a to bez větších nároků na zátěž kloubů. Cvičí se pomocí elastických lan (gum), které jsou ukotveny na zdi. Pro začátečníky je výhodou, že se začíná cvičit v sedě, minimálně se tedy zatěžují velké klouby. Cvičení probíhá jako soustavné opakování správně vedených a prováděných pohybů rukou, a tím se zapojují břišní svaly, svaly stehen a hýždí. Elastická lana, uchycená poutky na končetinách, vytváří postupně a plynule odpor proti našemu pohybu. Dochází ke stabilizaci a centraci kloubů v jejich správném nastavení. Postupně dochází k protažení krční a hrudní páteře. Posilují se svaly břicha, stehen a hýždí. Ač pohyby vypadají velice jednoduše, nenáročně, opak je pravdou. Po cvičení jsou svaly unaveny mnohem více než po hodině aerobiku, a to díky přesnému a postupnému zapojení svalů celého těla. Během cvičení dochází k aktivaci dechových svalů – tím se podporuje správné dýchání a také se zpevňují svaly zad, které udržují vzpřímenou polohu těla i v době, kdy si to sami neuvědomujeme.
Pokud se zvládne správná technika pohybů vsedě a kloubní aparát umožní delší stání, přechází se na další stupeň cvičení, a to cvičení ve stoji. Ve stoji provádíme stejné cviky pomocí rukou jako v sedě nebo lze gumy uchytit za dolní končetiny a tím je posílit. Výhodou je nejen posílení svalů na dolních končetinách, ale také trénink koordinace a stability, kdy se stojí pouze na jedné noze a druhá noha cvičí.

 

Možností, jak cvičit s elastickými gumami je mnoho, ale vždy je nutné dbát na správné držení těla a provádění pohybů a současně správné dýchání. Pro dokonalé naučení cviků se doporučuje absolvovat několik lekcí skupinových cvičení, případně individuální lekci u terapeuta.
Jaké jsou největší benefity tohoto cvičení? Lze cvičit prakticky kdekoliv, kde to prostor dovolí – doma, venku na zahradě nebo i v zaměstnání, ve skupině, nebo i sami. Nevýhodou je však nárok na prostor a to minimálně 2 metry na délku, který potřebujeme na cvičení. Pro dosažení pozitivních výsledků se vyžaduje pravidelnost, nejlépe cvičit denně 20 minut. Opakované cvičení zajistí dobré zvládnutí cviků, které přináší radost z pohybu a motivuje k dalšímu zlepšování.

Zdroj: Zdroj: http://www.spiralstabilization.com/cz