V minulém článku, který si můžete znovu přečíst zde http://www.obezita.cz/jak-hubnout/spravna-technika-chuze-nordic-walking-2/, jsme si nordic walking představili a seznámili jsme se také se základními body správné techniky provedení této pohybové aktivity. Nyní se zaměříme na to, proč zvolit právě nordic walking. Jaké má zdravotní benefity? A pro koho je vůbec vhodný? V obecné rovině pro všechny, kteří mohou a chtějí chodit. Vše ostatní se dále odvíjí od úrovně počáteční zdatnosti, časových možností a podobně.

 

„Pokud chcete zpestřit, ale také zefektivnit chůzi jako tu nejpřirozenější pohybovou aktivitu při boji s nadbytečnými kilogramy, je nordic walking ta správná volba,“ říká instruktorka pohybových aktivit a nutriční terapeutka na VŠTJ Medicina Praha Martina Lorencová. „Nordic walking je poměrně návykový a snížení hmotnosti třeba jen o 5% vede ke zlepšení zdravotní prognózy, takže tady víc než kdy jindy platí, že i cesta může být cíl,“ zdůrazňuje.

 

Nordic walking? Samé výhody

V prvé řadě vás nordic walking „narovná“, a to díky používání speciálních holí, ze kterých se při správné technice provedení budete odrážet kupředu. Napřímíte páteř oddálením jednotlivých obratlů a pomůžete si k celkově lepšímu držení těla. A jelikož je správné držení těla základní podmínkou správného fungování celého pohybového aparátu, bude provozování této aktivity působit i preventivně proti jeho poškození.

 

Nordic walking vám také pomůže protáhnout přetížené svaly a naopak posílit ty s tendencí k oslabení. A to je obzvlášť důležité při sedavém či jinak jednostranně zaměřeném zaměstnání, při špatných stereotypech každodenních činností nebo při nedostatku pohybu.  „V důsledku toho totiž dochází k přetížení a zkrácení určitých svalových partií (trapézy, zadní strana stehen, přední stehenní sval aj.) a zároveň k nedostatečné funkci svalů, které je vhodné zapojovat (hluboké šíjové svaly, mezilopatkové, hluboké a šikmé svaly břišní, svaly paží, svaly hýžďové),“ vysvětluje pohybová instruktorka Martina Lorencová.

 

Významným přínosem je i to, že odlehčíte kloubům a vydáte více energie. Při chůzi bez holí totiž pracuje především dolní polovina těla, kdy paže a trup jsou spíše pasivní. Proto vydáme i méně energie. Oproti tomu s použitím holí zefektivníme redukční snahy a přitom ještě odlehčíme nosné klouby (kolena, kyčle), jejichž bolest je často limitující pro délku trvání pohybové aktivity. „Tímto způsobem tedy vydržíme chodit déle, a to s nižším vnímaným úsilím. A zároveň ještě spálíme více energie,“ popisuje odbornice na nordic walking.

 

Pohyb na čerstvém vzduchu a možnost trénovat celoročně je dalším velkým bonusem nordic walkingu. Venkovní aktivity obecně jsou v dnešní době kanceláří, továren a jiných uzavřených pracovišť tou nejlepší volbou k relaxaci a regeneraci nejen našeho těla, ale i mysli – pasivním a především aktivním způsobem. Využívejte tedy každou možnost být v přírodě a čerpat z ní energii. Pokud se vhodně oblečete a obujete, není problém vydat se do terénu ve všech ročních obdobích. „Zajistíte tak pravidelnost pohybové aktivity, což je jedna z nejdůležitějších zásad, na kterou je třeba dbát při snaze o trvalou změnu životního stylu,“ dodává Martina Lorencová.

 

Tipy pro vás:

Zabijte dvě mouchy jednou ranou a jděte „hůlkovat“ s kamarády. Určitě bude poměr vydané a přijaté energie výhodnější než při klábosení v kavárně.

 

Hůlkujte s námi! Pokud s nordic walkingem začínáte a chcete mít jistotu, že to děláte správně, nebo neradi chodíte sami či vás nebaví plánovat trasa, využijte možnosti nordic walking vycházek pod vedením zkušených instruktorek z VŠTJ Medicina Praha, a to pravidelně každé úterý od 17:00. Aktuální rozpis vycházek najdete vždy zde:

http://vstj.cz/?pg=nordic_walking

 

Odborná spolupráce:

Mgr. Bc. Martina Lorencová

Mgr. Bc. Martina Lorencová

  • Instruktorka pohybových aktivit a nutriční terapeutka na VŠTJ Medicina Praha
  • Absolventka Masarykovy Univerzity v Brně, bakalářský obor Regenerace a výživa ve sportu, magisterský obor Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ – zaměření kondiční trenér
  • Vystudovala také bakalářský obor nutriční terapie na Univerzitě Karlově v Praze
  • Prošla kurzem Nordic walkingu (Nordic sports) a SM systému MUDr. Richarda Smíška
  • Věnuje se sportovním a rekondičním masážím, baňkování i masážím lávovými kameny
  • Pracuje jako pedagog na 2. stupni základní školy