Zkracující se dny a chladnější počasí bývají zpravidla tím, co na podzim snižuje naši venkovní pohybovou aktivitu. Oproti létu nás už ven netáhnou teplé sluneční paprsky, jízda na kole také tolik neláká a přemluvit se k běhání je čím dál těžší. O to víc je potřeba, abyste na pravidelný pohyb mysleli a programově si ho plánovali. I proto, abyste nenabrali zpět kilogramy, které se vám podařilo přes léto zhubnout. Podzim a zima bývají z hlediska vzestupu hmotnosti vždycky rizikové.

 

Pokud jste se přes léto dostali na váhu, kterou si chcete udržet či dokonce ještě snížit, musíte na sobě nadále pracovat. Při snižování hmotnosti pořád platí, že musíte mírně omezit příjem a lehce zvýšit energetický výdej. A to by s nulovou pohybovou aktivitou nešlo. Hýbat byste se měli pravidelně, k čemuž vám minimálně pro začátek může dobře posloužit vytvoření plánu pohybového programu.

Pokud trpíte nějakým onemocněním, jako je například cukrovka, vysoký krevní tlak nebo ischemická choroba srdeční, určitě se o vhodné pohybové aktivitě poraďte se svým lékařem.

Obyčejná, ale tělu vysoce prospěšná chůze by vás však poškodit neměla. Tedy pokud při ní necítíte bolest pohybového aparátu. A jediné, co pro tento nejpřirozenější pohyb opravdu nutně potřebujete, je kvalitní, pohodlná obuv. „Zvláště u diabetiků může nevhodná obuv způsobit mnoho problémů,“ upozorňuje specialista na obezitologii a tělovýchovné lékařství MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

 

Zaostřeno na chůzi

Jako pohybová aktivita je chůze unikátní v tom, že je ideální pro ženy, muže i děti, a to v každém věku.  Zároveň může být chůze dostatečným pohybem nejen při předcházení zdravotním problémům, včetně obezity, ale také při léčbě řady onemocnění. V odborné literatuře najdeme informace o prospěšnosti pohybu v rámci prevence nádorových onemocnění, osteoporózy či depresivních nálad. A také o pozitivním vlivu pohybu na hladinu cholesterolu, na léčbu u pacientů se srdečním selháním, vysokým krevním tlakem, osteoporózou, psychiatrickými nemocemi.

Tipy pro vás

Pokud to jde, pokuste se takzvaně odmotorizovat. Místo popojíždění autobusem, tramvají či autem spojte vyřizování nutných záležitostí po městě s pěší chůzí. „V tom případě kromě bot ještě dejte pozor na rozložení váhy vašich zavazadel. Optimální je baťůžek,“ doporučuje lékař Martin Matoulek. Ideální je, když nemáte daleko do práce a můžete do ní docházet i pěšky. Stejně tak pro děti do školky, školy či na kroužky.

Jestliže máte doma psa, kterého venčíte tak, že sami jen přešlapujete na místě před domem, změňte to! V dostupném okolí určitě najdete nějaké zelenější místo, kde se vy můžete projít a pes skvěle vyběhat. „Existuje mnoho zařízení na sledování počtu kroků – od jednoduchých aplikací v mobilních telefonech nebo krokoměrů až pro náramky, které umí skoro vše,“ přibližuje možné pomůcky k využití MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Pro všední dny si naplánujte kratší, příjemné procházky, brzy si je zamilujete. Nejen, že vás v jakémkoli ročním období fyzicky osvěží, ale prospějí vám i psychicky. Jsou ideální prevencí proti úzkostem a chmurám, zejména pokud žijete sami.

A je tu víkend! Navzdory chladnějšímu počasí nabízí podzim stále ještě dost příležitostí k pěší chůzi. Ať už jde o výlety do krásně barevné přírody, houbaření nebo oblíbený nordic walking. Volný čas strávíte skvěle, ať už vyrazíte s přáteli nebo sami.

 

Odborná spolupráce:

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

  • Je odborným asistentem na 3. interní klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
  • Věnuje se převážně obezitologii, endokrinologii a tělovýchovnému lékařství
  • Předseda České společnosti tělovýchovného lékařství
  • Vědecký sekretář České obezitologické společnosti
  • Předseda VŠTJ MEDICINA PRAHA, z.s. (organizace zajišťující pohybové programy pro různé skupiny pacientů)