Ing. Bc. Pražanová Ivana

Dostatek tekutin je jedním ze základních doporučení zdravé výživy. Pokud nepřijímáme dostatek tekutin, dostaví se záhy únava, podrážděnost a bolesti hlavy. Dlouhodobý nedostatek tekutin zvyšuje riziko problémů s ledvinami a trávením, snižuje mentální výkonnost a může se podílet i na rozvoji obezity.

Blíží se léto, slunečné počasí, provázené vyššími teplotami a tedy zvýšená potřeba doplňovat tekutiny. Nelze se spoléhat jen na subjektivní pocit žízně, ten se dostavuje až v době, kdy organismus již trpí lehkým nedostatkem tekutin. Pokud potřeba tekutin není včas uspokojena, pocit žízně vymizí a může být nahrazen pocitem hladu. Na rozvoji obezity se samozřejmě také významnou měrou podílí nevhodný výběr nápojů.

Energetický obsah nápojů
Zdroj: kaloricketabulky.cz

   Obsah energie ve 100 ml nápoje
   Malinovka    196
   Multivitaminový džus 100%    184
   Coca-cola    180
   Kofola    136
   Lipton Ice Tea Peach    106
   Minerální voda ochucená      68

 

Zvláště důležité je sledovat příjem tekutin v případě dětí a seniorů. U dětí pocit žízně není ještě plně vyvinut a u starších lidí je oslabený. Také tělesná námaha zvyšuje potřebu doplnění tekutin. Tělo ztrácí tekutiny pocením a odpařováním se ochlazuje. Hodně vody se ztratí také vydechováním vodní páry. Při intenzivní tělesné námaze jsou tyto ztráty překvapivě veliké, a pokud nejsou rychle vyrovnány, dochází ke snížení tělesné výkonnosti. Doporučovaný příjem tekutin je 2l za den, ale při vysokých teplotách prostředí nebo velké fyzické aktivitě může být i o dost vyšší.

Ideální je pravidelně pít v průběhu celého dne. Základem by měla být pitná voda, kterou si můžeme lehce ochutit citronem nebo mátou. V létě si můžeme připravit také domácí ledový čaj, ochucený nakrájeným ovocem nebo bylinkami. Další možnosti jsou:

  • Přírodní minerální a pramenité vody – pramenité vody pocházejí z chráněného podzemního zdroje a jsou vhodné k dennímu pití dětmi i dospělými, přírodní minerální vody se velmi liší podle obsahu rozpuštěných minerálních látek, vysoce mineralizované vody nejsou vhodné ke každodenní konzumaci
  • Nealkoholické nápoje – do této kategorie se legislativně řadí ovocné a zeleninové šťávy, džusy nektary, limonády, ochucené minerální vody a soda, nealko nápoje obsahují až 10% cukrů, i neslazené ovocné šťávy mají vysoký obsah přirozených cukrů, proto jsou významným zdrojem energie
  • Čaj pravý – čaj, vyrobený z čajovníku Camellia sinensis se dělí podle druhu technologického postupu při zpracování na čaj zelený, polofermentovaný – také nazývaný oolong a černý čaj; bílý čaj se vyrábí z nerozvinutých květových pupenů jejich sušením, zejména zelený čaj je ceněn pro vysoký obsah antioxidantů
  • Bylinné a ovocné čaje – nejvíce zastoupené byliny jsou máta, heřmánek, šípek, ibišek, fenykl, meduňka, lipový květ a kopřiva, ovocné čaje jsou vyrobené ze sušeného ovoce, někdy ochucené sušenými bylinami nebo kořením jako je skořice, anýz, zázvor, vanilka apod.; zejména ovocné čaje neslazené anebo málo slazené jsou vhodným nápojem pro každodenní konzumaci
  • Káva – obsahuje kofein, který stimuluje organismus, ale má také vysoký obsah antioxidantů, podle posledních studií je přiměřená a bezpečná konzumace 2 – 3 šálků kávy denně

Zdroj: Dostálová J., Kadlec P. a kol.: Potravinářské zbožíznalství