Ing. Bc. Pražanová Ivana

7. ledna 2016 byla zveřejněna dlouho očekávaná nová americká výživová doporučení pro období 2016 – 2020. Více než polovinu dospělých Američanů trápí jedno nebo více chronických onemocnění jako je obezita, diabetes 2. typu a kardiovaskulární onemocnění, kterým lze čelit vyváženou stravou a dostatečnou pohybovou aktivitou.

Výživová doporučení (The Dietary Guidelines) vydávají ve spolupráci americká ministerstva zdravotnictví (U. S. Department of Health and Human Services) a zemědělství (U. S. Department of Agriculture) na základě zákona z r. 1990 každých 5 let. Zákon mimo jiné ukládá, aby výživová doporučení vycházela ze současných poznatků vědy a medicíny.
Předchozí výživová doporučení se zabývala především jednotlivými složkami stravy. Vzhledem k tomu, že lidé nekonzumují jednotlivé živiny nebo potraviny izolovaně, ale v kombinaci, nová výživová doporučení jsou formulována za použití terminu „eating pattern“, česky „stravovací model“, tedy taková kombinace jednotlivých složek stravy, ve které se jednotlivé složky vzájemně ovlivňují a společně působí na zdraví jedince. Zdravý stravovací model může být každému ušit na míru. Nejedná se o rigidní předpis, ale flexibilní rámec, ve kterém si každý může dopřát jídla, která jsou v souladu s jeho osobními a kulturními preferencemi, tradicemi a osobním rozpočtem na vhodné úrovni kalorického příjmu. Zde je stručné znění amerických doporučení:
Jezte podle zdravého stravovacího modelu, který obsahuje potraviny a nápoje v množství dle zvolené výše kalorického příjmu. Zdravý stravovací model obsahuje:

  • Rozmanité druhy zeleniny všech barev – tmavě zelené, červené a oranžové, luštěniny (fazole, hrách), škroboviny a další
  • Ovoce, hlavně čerstvé ovoce
  • Obiloviny, z nichž alespoň polovina bude celozrnných.
  • Nízkotučné mléčné výrobky včetně mléka, jogurtů, sýrů a/nebo fortifikované sojové nápoje
  • Rozmanité zdroje bílkovin včetně plodů moře, libového masa, drůbeže, vajec, luštěnin, ořechů, semen a výrobků ze sóji
  • Oleje

Zdravý stravovací model limituje:

  • Nasycené tuky a trans-tuky, přidané cukry a sodík.

Kvantitativní doporučení je uvedeno jen u několika znepokojivých složek:

  • Příjem cukrů by měl být nižší než 10 % denního kalorického příjmu.
  • Příjem nasycených tuků by měl být nižší než 10 % denního kalorického příjmu.
  • Denní příjem sodíku by neměl přesahovat limit 2.300 mg (cca 6 g soli).
  • Pokud je konzumován alkohol, jeho příjem by měl být umírněný – muži 2 nápoje denně a ženy 1 nápoj denně.

Spolu s těmito doporučeními by se měli všichni Američané bez ohledu na věk řídit Doporučeními pro pohybovou aktivitu tak, aby si udrželi zdravou tělesnou hmotnost.

Zdroj: http://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines/