Celulitida

05. 03. 2013 Zdravé hubnutí

Pro celulitidu se v češtině používá výraz „pomerančová kůže“, podle jejího vzhledu. Vzniká postupně, nejprve je vidět pouze když stisknete kůži mezi prsty, poté ve stoje, následně vleže. Později začínají být místa s celulitidou na dotek chladnější a při rozvinutém postižení tkáň ztvrdne, kůže je hrbolatá, nateklá, napjatá a při štípnutí se objevuje bolest. Postup vzniku celulitidy je asi následující. Malé i větší shluky tukových buněk v podkoží tlačí ve svém okolí na pojivovou tkáň a krevní a lymfatické cévy. Ty se deformují a tím se zpomaluje přísun živin a odvod škodlivých látek z tkáně. Zůstává tekutina a odpadní látky. Nahromaděné škodliviny a voda tlačí na cévky a ty pak mají mnohem těžší práci. Za těchto okolností se pojivová tkáň zanítí a vznikají v ní jizvy.

Celulitida postihuje především ženy, u mužů bývá jen ojediněle. Nejvíce postižena je oblast stehen a hýždí, v pozdějším věku, kdy pokožka ztrácí svou pevnost, ji nacházíme i např. na pažích. Problém tohoto onemocnění se netýká jen žen s nadváhou či obezitou, celulitidou mohou být postiženy i mladé, štíhlé dívky, ušetřeny nezůstávají ani modelky a sportovkyně. 

Celulitida je vlastně „přirozeně se vyskytujícím“ rysem ženského těla. I když pro postižené ženy je ve většině případů velmi nepříjemná a působí jim psychické problémy, žádnou újmu na zdraví nepředstavuje. 

PROČ A JAK CELULITIDA VZNIKÁ?

To, že se objevuje pouze u žen, je dáno odlišným charakterem a uspořádáním tukových buněk. Muži mají vazivová vlákna síťovaně uspořádaná a tukové buňky se mezi ně tak snadno nevtisknou, navíc jsou ploché a mají tendenci se rozšiřovat vodorovným směrem. Ženy mají vlákna uspořádána souběžně a tukové buňky jsou kulovité a tlačí se tak směrem vzhůru. Tuk se také u mužů skladuje více uvnitř, pod svaly, zatímco u žen je umístěn hned pod kůží, což je dáno vlivem ženských pohlavních hormonů - estrogenů. Vznik a rozvoj celulitidy podmiňuje dále celá řada nejrůznějších faktorů:

Znečištěné životní prostředí má za následek nadměrné množství toxických látek v prostředí. Ty se potom dostávají do organismu a ukládají se v tkáních. 

Nesprávná výživa s nadbytkem tuků a energie a s nedostatkem vitaminů, minerálních látek a vlákniny, vede ke vzniku nadváhy či obezity. Zvýšená hmotnost k celulitidě výrazně přispívá.

Nedostatek tělesné aktivity a sedavé zaměstnání vede k ochabování pokožky, což je jeden z rizikových faktorů. 

Příliš rychlé hubnutí či neustále se opakující ubývání a přibývání na váze. Snadněji se vytvářejí shluky tukových buněk a pokožka ubývá na pružnosti. 

Nadměrné opalování celulitidu zhoršuje, kůže ztrácí pružnost a rychleji stárne.

Mezi neovlivnitelné faktory patří dědičnost a věk. Pokud měla celulitidu Vaše matka, s vysokou pravděpodobností budete postiženy i Vy, zejména pokud Vás budou ohrožovat i ostatní rizikové faktory. Co se týká věku, pokožka s přibývajícími léty stárne a slábne a „dolíčkování“ se tak zdůrazňuje. 

JAK SE MŮŽEME CELULITIDĚ BRÁNIT?

1)      Strava

Žádná speciální anticelulitická dieta neexistuje. Nejlepší je celková změna životního stylu společně se změnou stravovacích návyků.  Stravujte se pravidelně, pestře, nepřejídejte se a vyvarujte se striktních, jednostranných redukčních diet. 

Vyhýbejte se alkoholu a nadměrnému množství kávy, zatěžují krevní cévy. Denně vypijte 2 – 3 litry tekutin, odplavují z Vašeho organismu škodliviny, vhodné jsou: voda, ovocné a zelené čaje, nepřislazované džusy, minerální vody. 

Sacharidy jezte hlavně ve formě celozrnných obilovin, ovoce, zeleniny, brambor a těstovin. Pozor na volné sacharidy v cukru a sladkostech, obsahují pouze energii a vedou k zbytečnému nárůstu hmotnosti, aniž by je Váš organismus potřeboval. 

Stejně tak je to s tuky. Rostlinné oleje (olivový, slunečnicový, sojový) jsou pro Váš organismus vhodné, živočišné tuky a tuky skryté (uzeniny, tučné mléčné výrobky, chipsy, sladkosti atd) omezujte.

Nezapomínejte na vlákninu. Je obsažena v ovoci, zelenině (zejména v povrchových vrstvách), celozrnných obilovinách, luštěninách. Působí jako prevence řady závažných chorob, zabraňuje zácpě a působí pocit nasycení, což je důležité v boji proti obezitě.

2)      Pohyb

Většina forem pohybu napomáhá zlepšovat mikrocirkulaci, tzn. zlepšuje proudění krve a lymfy cévami. Tím dochází k lepšímu zásobování všech tkání živinami a rychlejšímu vyplavování škodlivin z těla. 

Pokud již celulitidu máte a trpíte navíc i obezitou či nadváhou, zařazujte hlavně aerobní aktivity, při kterých se spalují tuky. Vhodný je např. aerobic, jízda na kole nebo na kolečkových bruslích, plavání, dobrá je i rychlá chůze. 

Aby nedocházelo k ochabování pokožky, zařazujte cviky na zpevnění svalů, mohou napomoci vyrovnávat nerovnosti na postižené pleti. 

Trápí-li Vás křečové žily, pozor na sporty, při kterých se dlouhodobě stojí a skáče.

3)      Speciální masáže

Masáže můžete provádět sami doma. Potřebujete k tomu jen hrubší žínku (pokud máte slabé žíly, nesmí být hrubá příliš) nebo jiný masážní prostředek, např. masážní kuličky a krémy k tomuto účelu speciálně zakoupené. Aplikace samotného krému bez masáže má většinou jen zanedbatelný, nebo vůbec žádný účinek. Masáž by se měla provádět pod vlažnou sprchou a nejméně deset minut každý den. Pokožka se dostatečně prokrví, naruší se „tukové polštáře“, zrychlí se odtok škodlivin a kůže bude napjatější a svěžejší. 

4)      Klinické ošetření

Lékařské instituce a kosmetické salóny nabízejí celé množství procedur, ale konkrétní účinek se v jednotlivých případech liší. Ne každý druh léčby také poskytne každé léčebné zařízení. Na tomto místě uvádíme jen některé z nich:

Liposukce - neboli odsátí tuku, má jen malý význam a je vhodná jen při těžké formě celulitidy. 

Mezoterapie – do postižených oblastí se injekční stříkačkou aplikuje směs léků. Metodu je vhodné několikrát opakovat. 

Lymfatická drenáž – cíleným tlakem se aktivuje lymfatický systém. Mělo by docházet k rychlejšímu odvádění škodlivin z tkáně. 

Celulolipolýza (elektrolipolýza) – lékař zavede do kůže tenounké jehly a těmi je do tkáně veden slabý elektrický proud, čímž se má vyprázdnit obsah tukových buněk. Metoda není bolestivá a doporučuje se po ní podstoupit lymfodrenáž. 

Ultrasonolipolýza (ultrazvuk) – působením elektrod připevněných na pokožce dochází k jemným vibracím, které mají fungovat jako v případě celulolipolýzy. 

Vakuová masáž – pomocí baněk přisátých na pokožku dochází k podtlaku, který působí vypínání kůže a vzniklý tlak vede k „prasknutí“ tukových buněk, jejichž obsah je odváděn lymfatickým systémem. 

Zábalové kůry – po aplikaci bylinných výtažků či různých krémů je tělo zabaleno do pevných bandáží a následuje sauna. Kombinace horka a bandáží má zajistit rozdrcení tukových buněk. 

Mimo těchto metod existuje celá řada dalších (aromaterapie, akupresura, hloubkové teplo atd.).  

Zatím neexistuje žádná metoda, která by stoprocentně zajišťovala úspěch u všech. Pokud jste ohroženi rizikovými faktory celulitidy, změňte svůj životní styl a nezapomínejte se pohybovat. Pozitivní změna jídelníčku a sportovní aktivity navíc nechrání jen před celulitidou, ale i před celou řadou závažných onemocnění, jako jsou vysoká hladina cholesterolu, cukrovka, vysoký krevní tlak a řada dalších.