Velikonoce a vejce

05. 03. 2013 Potraviny

S prvními slunečními paprsky, s prvním petrklíčem slavíme významný křesťanský svátek Velikonoce. Velikonoce patří mezi důležité svátky jara a neméně důležitých je i 40 dní před velikonoční nedělí. Celé toto období je naplněno řadou zajímavých lidových zvyků a tradic. O Velikonocích se přísný půst vztahuje k Popeleční středě a Velkému pátku, tedy k prvnímu a poslednímu dni 40denního postního období před Velikonocemi. Půst není hladovění a měl by být vnímán jako určitý způsob odlehčení trávicího traktu, což umožní vyšší výkonnost např. při duševní práci. Příjem energie ve formě sacharidů je nutný. Půst by měl představovat střídmost v jídle a zvýšení konzumace ovoce a zeleniny a omezení konzumace masa a sladkostí. Lidé s různými onemocněními musí být v případě půstu velice opatrní a měli by se poradit se svým lékařem.

Tradiční velikonoční pokrmy jsou především z vajec. Poživatelná část vajec obsahuje 75 % vody, 12 % bílkovin, 12 % lipidů a zbytek tvoří minerální látky, velmi málo zastoupené sacharidy a minoritní složky, z nichž výživově jsou významné některé vitaminy (A, D, E, K, B, kyselina listová) a cholin. Vejce  tvoří bílek (57-63 %), žloutek (27-33 %)  a  skořápka (10 %).

U vajec je velice příznivé složení ohledně obsahu bílkovin, jejich stravitelnosti a složení se zastoupením esenciálních aminokyselin.  Bílek představuje ochrannou linii vůči působení mikrobů, ale i ve žloutku se vyskytují bílkoviny s antimikrobiální účinností.

Téměř všechny lipidy jsou soustředěny ve žloutku. Asi dvě třetiny  představují tuky, kolem čtvrtiny lecitiny a kolem 5 % cholesterol. Cholesterol obsažený ve vejcích je hůře vstřebatelný, jelikož se váže na lecitin. Proto se vajec nemusíme tolik obávat. Nositeli žlutooranžového zbarvení žloutku jsou karotenoidy.

Lidské poznání postoupilo dál a bourá jeden z pilířů někdejších zásad zdravé výživy, neboť  cholesterol přijímaný potravou je nyní posuzován značně shovívavě a pravidelná konzumace vajec není pokládána za riziko. Pouze lidé s vysokou hladinou cholesterolu nebo na redukčním režimu by měli vejce omezovat a upřednostňovat především vaječné bílky. Například vaječnou omeletu připravíte z jednoho celého vejce a ze dvou bílků.