Olympijské hry oživily v mnohých z nás nadšení a úvahy o tom, zda vyzkoušet nebo se zlepšit v některém ze zimních sportů. Zimních disciplín je spousta a vybrat si může opravdu každý. A výmluvy, že se v zimě špatně sportuje a ještě hůře hubne, rozhodně neplatí. Každou zimní pohybovou aktivitu si můžete vychutnat plnými doušky, pokud budete dbát na základní pravidla. V prvé řadě se vždy zamyslete nad tím, jaký sport jdete provozovat a jaké je aktuální počasí.

Lyžování
V současnosti sport dostupný pro všechny věkové kategorie, lyžuje se od dvou až do 99 let. Popularita a rozvoj lyžování souvisí nejen s vývojem nových materiálů pro výrobu lyží, lyžařských bot a funkčního oblečení, ale i s rozšiřováním nabídky lyžařských areálů. Významná je také změna techniky lyžování, kterou umožnila právě nová konstrukce lyží.

Při sjezdovém lyžování se v dnešní době carvingu zapojuje především svalstvo dolních končetin a trupu. Během pohybu v oblouku dochází k plynulé změně těžiště, zapojují se flexory a extenzory dolních končetin, aktivuje se hluboký stabilizační systém. Při jízdě na hranách je nutné dbát na stabilitu a rovnováhu, která zajištuje plynulý přechod z jednoho oblouku do druhého. Kardiovaskulární systém je zatěžovaný nárazově při sjezdu dolů z kopce, naopak při cestě lanovkou nahoru dochází k relaxaci a odpočinku celého těla.

Carving je metoda řezaných oblouků, kdy dochází k plynulému přenášení váhy z jedné strany hran lyže na druhou. Oblouk lyže je závislý na tzv. radiu, který udává, jaký oblouk bude opisovat zatížená lyže. Správně provedený carvingový oblouk je tzv. “krájení“ oblouků po hranách, kdy přenosem těžiště a předsunutím horní lyže je vytvářen oblouk. Těžiště těla je mimo lyže, kolena jsou pokrčená a trup směřuje dolů ze svahu. Horní lyže je předsunuta vpřed o cca 10 – 30 cm, což závisí nejen na výšce lyžaře, ale také na jeho schopnosti carvingový oblouk zvládnout. Carving je styl vhodný na upravené prázdné sjezdovky, kdy si lze vychutnat plynulé obloučky a přenášení váhy mimo těžiště až do pokládání se na svah.

Smýkaný oblouk je starší technika lyžování. Při tomto oblouku jsou dolní končetiny u sebe, trup je natočen ze svahu dolů a při oblouku se zapojují horní končetiny. Kolem končetiny, kde se zapichuje hůlka, se provádí oblouk na danou stranu.

Bezpečnost: Lyžařské oblečení by mělo splňovat podmínky dostatečně teplého, ale přitom prodyšného, funkčního oděvu. Další nezbytnou součástí vybavení je lyžařská helma splňující bezpečnostní atesty. V  České republice je helma jen doporučená, ale v některých zemích je povinná pro děti do 14 let. Vhodným doplňkem bezpečného lyžování jsou chrániče páteře, které lze zakoupit i jako integrovanou součást lyžařských bund. Pamatujte na to, že jízda je dnes mnohem rychlejší, dynamičtější a často agresivnější než dříve a riziko úrazu či kolize s jiným lyžařem může mít vážné zdravotní důsledky.

Běžecké lyžování
Běžecké lyžování je vysoce náročné na koordinaci pohybu těla, jeho správné držení a plynulost pohybu vpřed, během kterého dochází k přenosu celého těžiště na jednu lyži a k plynulému sklouznutí. Ačkoli vesměs doufáme, že vypadáme na běžkách podobně dokonale a elegantně jako naše olympijská výprava, opak bývá většinou pravdou . Při výletu na běžkách je nutné správné vybavení pro daný styl a samozřejmě vhodné podmínky.

Při klasickém běžeckém stylu se váha těla přenáší nad stojnou lyži, druhá lyže je mírně zvednutá a předsouvá se vpřed. Trup se přesunuje mírně nad lyži. Horní končetiny se odrážejí o hůlky a zapojují se střídavě do pohybu. Využití je jak pro dobře upravenou stopu v horách, tak pro výlet po pláních za chalupou. Rychlost pohybu napovídá, jak moc je tato aktivita náročná na kardiovaskulární systém a na nutnost teplého nebo naopak prodyšného oblečení.

Při technice bruslení je odraz lyže do boku a celý trup je posunut na stojnou lyži. Horní končetiny se zapojují najednou při odpichu. Tento typ běžeckého lyžování je nejnáročnější na koordinaci svalů horních a dolních končetin, přenos váhy a těžiště běžce a v neposlední řadě na kardiovaskulární systém. Výhodou této zimní aktivity je celkové zatížení těla, kdy je svalový aparát symetricky zatížen na horních i dolních končetinách – dle typu stylu. Intenzitu a rychlost pohybu si každý běžec určuje sám dle svých schopností a možností. Jistou nevýhodou je nutnost dobře upravených tras pro bruslení a ty nenajdete úplně všude.

Sáňkování
Přináší zábavu i přirozený pohyb, takže ideálně strávený čas s rodinou nebo přáteli. Třeba když si chcete odpočinout od lyžování. Nebo když je sněhu málo a na hory to máte daleko. Na saních můžete jezdit i na menším kopci, přičemž chůzí do kopce se saněmi ve sněhu výrazně zatížíte končetiny. Pro zlepšení kondice a posílení svalů můžete na sáně naložit ještě nějaký živý náklad a hurá do kopce. Kardiovaskulární systém posílíte nejen chůzí do kopce, ale také cestou dolů. Sáňky si dnes můžete zapůjčit dokonce i v horských střediscích, kde bývají dráhy různě dlouhé a vedou krásnou krajinou, kam se jinak v zimě nedostanete.

Zimní sporty nejenže prospějí vašemu zdraví, ale hlavně si při nich užijete spoustu zábavy. Proto sportu zdar a brzy na shledanou na sjezdovce…

 

Autorka článku:

Mgr. Sylva Janečková

Mgr. Sylva Janečková

fyzioterapeutka

  • Pracuje jako fyzioterapeutka na Poliklinice Modřany CODUM s.r.o. Praha

  • Spolupracuje s VŠTJ Medicina Praha, z.s.

  • Vystudovala obor Fyzioterapie na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci