Žijeme v rychlé době a tomu mnohdy odpovídá i tristní stav našich stravovacích návyků. Živíme se průmyslově zpracovanými potraviny, které jsou jednoduché na přípravu v co možná nejkratším čase. Jejich široký výběr najdeme v mrazících boxech každého supermarketu. A když se chceme najíst co nejrychleji a zcela bez práce, zamíříme do fast foodu. Ačkoli jsou náhražky čerstvého jídla všude kolem nás, existuje spousta důvodů, proč se polotovarům vyhnout obloukem.

Polotovar může být předpřipravený nápoj, jídlo či potravina, které čekají pouze na to, až je doma tepelně upravíte. Například rybí filé dosmažíte na pánvi, hranolky ve friťáku, polévku v sáčku krátce povaříte a moučníkové těsto v prášku smícháte s vodou a olejem a šoupnete upéct do trouby. Variací klasického polotovaru jsou také instantní polévky, které stačí zalít vroucí vodou.

Pojďme si připomenout, proč polotovary nejsou zdravé a proč se po nich tloustne:

1) Průmyslově zpracované potraviny bývají přesolovány, doslazovány a obsahují nezdravé tuky. Což jsou přesně parametry, které stojí za závažnými nemocemi moderní doby. Ať už jde o diabetes či vysoký cholesterol v krvi, který je jedním z rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění.

2) O tom, že zdraví nesvědčí ani chemické látky, konzervanty, dochucovadla a zahušťovadla polotovarů, bylo již napsáno hodně. Pro ty z vás, kteří přesto občas rádi zhřešíte třeba hamburgerem nebo sladkým donutem, máme ovšem ještě další varování. Fast foodové stravování se může i kvůli ‚vylepšujícím‘ chuťovým složkám stát závislostí, která vás bude k nezdravému jídlu táhnout čím dál častěji. Nezdravá, ale chuťově atraktivní strava může vaše chuťové buňky ovlivnit natolik, že vám začnou takové potraviny chybět a budete jich konzumovat stále více.

3) A budete tloustnout. Právě polotovary jsou jednou z největších hrozeb celosvětově vzrůstajícího výskytu obezity. Platí to u dětí i dospělých. Pro předsmažená i instantní jídla, pro uzeniny, sušenky, chipsy i další pochutiny. Když je z jídelníčku vyřadíte, zároveň s nimi odstraníte naprosto nevhodné tuky či cukry a kila na váze půjdou snáze dolů. Navíc se budete cítit podstatně lépe.

Závěrem:
Upřednostňujte v jídelníčku čerstvé základní potraviny, jako jsou ovoce a zelenina, maso, mléko, vejce, semínka, ořechy. A dbejte také na vhodnou technologickou úpravu. Pokud si nevíte rady, poraďte se o úpravě jídelníčku s nutriční terapeutkou.